Zoeken

vrijdag 19 februari 2016

Wat weet je over het basisinkomen als je niet weet wat een BGE is?

In Nederland begint de discussie over het basisinkomen aardig op gang te komen. Zelfs in het plaatselijke huis-aan-huisblad stond deze week een column over dit onderwerp. In de gemeenteraad van Ridderkerk vormen GroenLinks en D66 één fractie en dan krijg je vanzelf een interessante links-liberale kruisbestuiving. Om je écht in dit onderwerp te kunnen verdiepen is kennis van buitenlandse talen echter onontbeerlijk, want in ons land verscheen tot op heden alleen het boek Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman.


Eerlijk gezegd weet ik zelf nog niet of ik - ruim 35 jaar ná de middelbare school - in staat zal zijn om me heen te worstelen door Pour un revenue sans condition, maar die drie andere boeken die ik onlangs heb besteld zijn onmisbaar. In Duitsland is de discussie over het basisinkomen al zo ver dat ruim de helft van de bevolking vóór is (al denkt de helft daarvan wel dat het leuk bedacht is maar in de praktijk onbetaalbaar). Wie zich grondig in deze materie wil verdiepen moet dus weten wat een BGE is en in staat zijn het Duitse journaal te volgen zonder ondertiteling.

Die drie Duitse boeken vormen nog maar het topje van de ijsberg, want er is veel méér gepubliceerd over het bedingungslose Grundeinkommen. Als je moet gaan zitten wachten tot al die boeken misschien vertaald worden of je moet behelpen met Google translate wordt het lastig je in te lezen in dit onderwerp. Wat dat betreft blijft parate kennis voorlopig onmisbaar, tenzij er straks e-readers op de markt komen die elk boek meteen correct vertalen. Met mijn kennis van het Latijn en Frans was ik tijdens de vakantie zelfs in staat om een artikel te ontcijferen over de punkband The Clash in een Italiaanse krant dus elke nieuwe taal helpt je weer een stapje verder.


In zijn column pleit raadslid Björn Ros voor een basisinkomen voor iedere Ridderkerker, niet wetende dat er dit jaar minstens één inwoner is binnen zijn gemeente die gaat leven op basis van een dergelijk systeem. Nadat ik de aflossingsvrije hypotheek tot de laatste cent had afgelost, ben ik namelijk ijverig gaan sparen om mezelf een paar jaar lang een basisinkomen van 1000 euro per maand uit te kunnen keren. Dat doe ik niet alleen om mijn handen vrij te hebben, maar ook als experiment. Zo wil ik wel eens aan den lijve ondervinden of je in een dergelijk situatie écht de hele dag op een luie stoel het nieuwe nietsdoen in de praktijk gaat brengen of dat dit extra stukje financiële vrijheid zorgt voor onvermoede stappen en onverwachte ontmoetingen.