Zoeken

dinsdag 29 maart 2016

Wat heeft een omgekeerde werkweek met emancipatie te maken?

Mijn eerstvolgende boek telt mogelijk slechts 120 pagina's, want ergens op internet las ik dat ik het verhaal van de omgekeerde werkweek ook best in de helft van de tijd had kunnen vertellen. Nu kun je heel kort zijn over korter werken, maar volgens mij zitten er zoveel voetangels en onverwachte voordelen aan een andere werkindeling dat mijn boek zelfs nog wel dikker had gekund. Ook in de media begint langzaam het besef door te dringen dat intensieve mantelzorg zich lastig laat combineren met een fulltime werkweek. Dat krijg je als journalisten daar opeens zélf mee te maken krijgen.


Afgelopen zaterdag stond er een interessant en indringend opiniestuk van Malou van Hintum in NRC Handelsblad. Wie (nog) niks met mantelzorg te maken heeft, zal het waarschijnlijk skippen en snel verder bladeren, terwijl het op termijn bijna iedereen treft. Om die reden - en omdat ik van nabij heb kunnen meemaken hoe langdurig en intensief deze zorg kan zijn - besteed ik in De omgekeerde werkweek twee hele hoofdstukken aan mantelzorg.

Met het overlijden van mijn schoonmoeder (97) is een periode afgesloten van bijna tien jaar, die erg lijkt op wat Martina Rosenberg daarover schrijft in het boek Mutter Wann Stirbst Du Endlich? Ik las dat boek destijds in het Duits, omdat de Nederlandse vertaling niet echt een verkoopsucces is geworden terwijl de inhoud dat wel verdient. In haar opiniestuk loopt Malou van Hintum bij de zorg voor haar hoogbejaarde vader tegen zoveel praktische problemen en onverenigbare eisen aan dat je je goed kunt voorstellen dat dat niet samengaat met een drukke baan en zéker niet tien jaar achter elkaar.


Mijn vrouw is een nakomertje én enig kind, dus onze situatie is alleen daarom al anders en doet zich bij andere mensen ook in een andere levensfase voor. In ons geval heeft de zorg voor haar moeder haar in beslag genomen tussen haar 47ste en 57ste en valt het einde ervan bijna exact samen met het begin van mijn plakbandpensioen. Als mijn schoonmoeder echter al op haar 25ste haar eerste kind had gekregen in plaats van op de valreep op haar 41e, dan zou deze moeilijke fase nog in het verschiet liggen.

Voor langzame rekenaars: in dat geval zou de zorg voor mijn schoonmoeder dus een stempel op het leven van mijn vrouw hebben gedrukt tussen haar 63ste en 73ste. Je verheugt je er als gestreste werknemer misschien op met een camper door Europa te trekken, maar loopt straks in plaats daarvan achter een rolstoel door de gangen van een verpleeghuis of racet heen en weer tussen je eigen huis en dat van je zelfstandig wonende maar allang niet meer zelfstandig functionerende (schoon)ouder(s).

Net zoals werknemers rond de 60 nu pas ten volle beseffen wat het betekent om door te werken tot je 67 bent, zo moet de maatschappij nog meemaken wat het in de praktijk betekent dat mensen steeds langer leven en dus ook steeds langer hulpbehoevend zijn, terwijl daarbij steeds meer op de schouders van familie terechtkomt. Mijn vrouw had daarbij het geluk dat ze al een omgekeerde werkweek hád, want in combinatie met een fulltime baan is deze combinatie een perfect recept voor een burn-out of een andersoortige ineenstorting.

De laatste jaren was mijn vrouw elke dag tussen de vijf en zes uur zoet met het nalopen van haar moeder in de breedste zin van het woord. Nu mijn schoonmoeder een week geleden is overleden, kan ik van nabij vaststellen of het Sociaal Cultureel Planbureau gelijk heeft met haar conclusie dat vrouwen het per definitie "drukker" hebben dan mannen, ongeacht de inhoud van hun agenda. Objectief gezien zou mijn vrouw vanaf nu namelijk elke dag zes uur "over" moeten hebben om geheel vrij te besteden en ook om geheel aan zichzelf te besteden. Dat wordt minstens net zo'n interessant experiment als dat van mijn basisinkomen dat binnenkort van start gaat, al vrees ik dat ik haar geval de uitkomst al kan voorspellen.

16 opmerkingen:

  1. Wij wonen ver van mijn ouders en schoonmoeder vandaan. En dat vind ik een van de nadelen van onze verhuizing. Ik zou tzt best wat vaker bij willen springen, maar dat wordt praktisch heel lastig. Mijn broers wonen dichtbij mijn ouders en de zorg gaat beide kanten uit. Mijn vader kan nog helpen met klussen, mijn oudste broer vult de belastingaangifte in etc.
    Bij mijn schoonmoeder is het lastiger. Ze is al ver in de tachtig, haar gezondheid laat te wensen over. Ze is al diverse keren in een verpleeghuis opgenomen en allevier de kinderen wonen meer dan 150 km verderop. De oudste twee kinderen helpen met de financien en verder is het vooral de thuiszorg die haar helpt. Ze kan zich in principe verder nog best goed redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe doen mensen zonder kinderen dat? Ik bedoel het mantelverzorgd worden? Ik heb geen kinderen dus kan niet anders dan erg goed voor mezelf zorgen zodat ik het niet nodig zal hebben? De tijd zal het leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe mensen zonder kinderen dat doen? Weet ik niet. Mijn kind is motorisch zwaar gehandicapt en heeft dus heel veel zorg nodig. Maar de hypotheek moet betaald worden dus ik werk zoveel mogelijk (24 uur per week) want ik moet thuis zijn als mijn kind opgehaald wordt om naar school te gaan en ik moet weer thuis zijn als mijn kind gebracht wordt door de taxi. Dan is het stressen om op tijd op het werk te komen en op tijd weer thuis te zijn. Mijn moeder is ook niet meer de jongste en hartpatiënt en woont in een andere stad. Maar omdat ik het dichtste bijwoon van haar kinderen ben ik de "gelukkige". Het voor twee generaties mantelzorgen én werken valt mij heel erg zwaar en ik probeer nog steeds van een burn-out te herstellen maar dat lukt mij niet. Als de regering een nog zwaardere wissel trekt op de "participatiemaatschappij" gaan er denk ik echt nog slachtoffers vallen omdat sommige dingen echt niet te combineren zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus als men voor mij moet mantelzorgen houd ik mijn hart vast. Ik ben al aardig "versleten" voor mijn leeftijd dus dat belooft nog wat.....

      Verwijderen
  4. "Als mijn schoonmoeder echter al op haar 25ste haar eerste kind had gekregen in plaats van op de valreep op haar 41e, dan zou deze moeilijke fase nog in het verschiet liggen.

    Voor langzame rekenaars: in dat geval zou de zorg voor mijn schoonmoeder dus een stempel op het leven van mijn vrouw hebben gedrukt tussen haar 63ste en 73ste."

    Je berekening klopt niet. Het is nog erger: dan zou je nu een echtgenote van 73 gehad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is mijn getuigenis over het goede werk van een man die me geholpen .... Mijn naam is Abey Kelly ... Mijn leven is terug !!! Na 8 jaar van het huwelijk, mijn man liet me en liet me met onze twee kinderen. Ik voelde me alsof mijn hele leven stond op het punt te eindigen, en viel uit elkaar. Dankzij een spell caster genaamd papa dodo die ik online ontmoet. Aan de ene trouwe dag, want ik was aan het surfen op het internet, was ik op zoek naar een goede spell caster die mijn problemen kan oplossen. Ik kwam reeks getuigenissen over deze bijzondere spreukgebruiker. Sommige mensen getuigde dat hij brachten hun Ex-minnaar terug, wat getuigde dat hij schoot herstelt, wat getuigde dat hij een spreuk om te stoppen echtscheiding en ga zo maar door kan uitbrengen. Er was een bijzonder getuigenis ik zag, was het over een vrouw genaamd Erica, ze getuigde over hoe papa dodo bracht haar Ex-minnaar terug in minder dan 72 uur en aan het eind van haar getuigenis ze vallen papa dodo e-mail adres. Na het lezen van al deze, heb ik besloten om papa eens te proberen. Ik contact met hem via e-mail en legde mijn probleem voor hem. In slechts 3 dagen, mijn man kwam terug naar mij. We lossen onze problemen, en we zijn zelfs gelukkiger dan voorheen. papa dodo is echt een getalenteerde en begaafde man en ik zal niet stoppen met het publiceren van hem omdat hij is een geweldige man ... Als je een probleem hebt en je op zoek bent naar een echte en oprechte spreukgebruiker om dat probleem op te lossen voor je. Probeer de grote papa dodo vandaag, zou hij het antwoord op uw probleem. Hier is zijn contact: dodoparkerspiritualhome@gmail.com of via + 2348054680554 Bedankt grote PAPA DODO

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopelijk is de mantelzorger waar jij jezelf aan toe vertrouwt ook daadwerkelijk te vertrouwen. Mijn grootste angst is dat het een onbetrouwbaar iemand langs komt en het mist gaat. Hoe vaak lees je niet dat mensen bezittingen plotseling kwijt zijn en dat soort erge dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil Dr. Azen de kracht van 6.6.6 bedanken voor het terugbrengen van mijn ex-man, we hebben meer dan 9 maanden uit elkaar gegaan omdat ik hem geen kind kon geven en hij vertelde me dat hij me nooit in zijn leven opnieuw. Ik hou zoveel van hem en hij was mijn eerste en enige liefde, ik was in de war en depressief vanwege de liefde die ik voor hem had. Ik deed alles om hem terug te laten komen, maar alles ging tevergeefs. Ik zoek naar tips die ik kon gebruiken om hem weer online te krijgen en ik zag zoveel getuigenissen over Dr Azen-kracht van 6.6.6 en hoe hij mensen helpt om verloren liefde terug te krijgen en ik besluit hem te proberen, ik geloofde niet in spreuk gieten ik wil gewoon proberen het kan zijn dat het zou werken voor mij. Ik nam contact op met Dr.Kala voor hulp bij zijn e-mail (seaharkingworld@gmail.com), hij vertelde me dat hij een liefdesbetovering op hem moest uitbrengen, ik zei hem om het te starten en na 2 dagen, zoals dr. Azen me vertelde, mijn man belde me en begon me te verontschuldigen omdat hij me had verlaten en ook vertelde hij me dat hij nog steeds van me houdt. Hij keert terug naar mij en smeekt hem om hem te vergeven wat ik deed en accepteerde hem. Ik was erg blij en bedank dr. Azen voor het helpen mijn ex-man terug te brengen naar mijn LIFE.Dr Azen-kracht van 6.6.6 helpt me ook om zwanger te worden en op dit moment draag ik mijn man kind met de hulp van Dr. Azen Zijn betovering is de grootste ter wereld, het was de liefdesbetovering die hij op mijn man wierp die hem ertoe bracht om bij mij terug te komen. Allemaal jullie dames die hun ex-man terug willen, ik wil dat je contact opneemt met Dr.Kala op het volgende e-mailadres en al je problemen oplost..Geen probleem is te groot voor hem om een ​​snelle reactie op te lossen. Je kunt contact met hem opnemen via E-mail: seaharkingworld@gmail.com

    Blijf zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nadat mijn vriend van een jaar uit elkaar was gegaan, kon ik nauwelijks spreken zonder te huilen. Ik voelde me verblind en wist niet wat ik moest doen. Ik wist niet of ik hem terug kon krijgen en de angst was ondraaglijk. Ik heb een WhatsApp-chat geboekt met Dr odia, omdat ik niet volledig wist wat ik kon verwachten, maar omdat ik wist dat ik iemand nodig had die er eerder was geweest. Ik wilde onze relatie terug en dus wilde ik zeker weten dat ik alle begeleiding en middelen had om dat te doen. Dr. odia was gewoon geweldig. Zijn aanwezigheid kalmeert en ik zag dat hij oprecht om hem gaf. De dingen die hij voorstelde om [mijn vriendje] terug te krijgen, leken moeilijk, maar Dr. odia waarschuwde me dat ze dat wel zouden zijn. Maar ik wist dat ik hem wilde terughalen, dus volgde ik het plan dat Dr odia voor me oplegde. Binnen de week waren we weer bij elkaar en zijn we zo verliefd! Ik weet dat het niet altijd zo snel gaat, maar Dr. odia zei dat hij dacht dat het in mijn geval zo snel zou kunnen gebeuren - en dat gebeurde ook! Ik ben zo dankbaar en kan zeggen dat als je bent opgebroken en die persoon terug wilt krijgen, Dr odia de beste is! Ik zal nooit vergeten hoeveel hij me heeft geholpen! boek zijn e-mailadres en WhatsApp-nummer om je geliefde terug te krijgen, e-mail: odiasolutioncenter@gmail.com WhatsApp en Viber-nummer: +27638836445

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo allemaal, het werkte echt en ik ben trots om ook te getuigen. Mijn man heeft me verlaten voor een ander meisje. Ik voelde me erg slecht, maar ik verwachtte dat hij bij mij terug zou komen. Op een dag zag ik een boodschap over hoe een vrouw haar man ontmoette en ik besloot om deze profeet te proberen die haar hielp omdat mijn relatie mislukte. Hoewel ik nooit in spiritueel werk geloofde. Ik probeerde met tegenzin omdat ik wanhopig was, maar tot mijn grote verrassing heeft deze profeet me geholpen, en mijn relatie is nu perfect omdat het me hielp om mijn man nu als een koningin te behandelen, hoewel hij me vertelde dat hij niet langer van mij hield. Nou, ik kan niet veel zeggen, maar als je problemen hebt met je relatie, dan is hier het e-mailadres (palaceofsolutions@gmail.com). Je partner zal zeker bij je terugkomen .. Of neem contact op met his what @ sapp +2348122910573 ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. GEWELDIGE MANNEN ZOALS DR ISIKOLO IS BESCHIKBAAR OM UW GEBROKEN RELATIES TE HERSTELLEN.
    Hallo mijn naam is Filip Bruno. ik had een breuk met mijn verloofde ergens vier maanden geleden nadat ik in een enorme ruzie met haar raakte over een man waarvan ze beweert dat ze ze nooit eerder had gezien, ik vertelde haar dat de relatie uit woede voorbij is en ze verliet mijn huis die nacht. ik had gedacht dat ze me zou bellen, maar ze deed nooit alles wat ik kon, maar ze weigerde mijn beroep te accepteren omdat ik zoveel van haar houd, ik verloor bijna de hoop totdat ik dr. Isikolo kruiste en hem vertelde wat er aan de hand was, ik betwijfelde hem in het begin, maar het verbaasde me hoe hij me hielp mijn verloofde terug te krijgen. Daarom heb ik altijd een probleem met dr. Isikolo om me te helpen, zo heeft dr. Isikolo me altijd geholpen. ik ben blij dat ik in mijn leven contact heb met dr. Isikolo. maak nu huwelijksplannen, het is een wonder hoe hij me heeft geholpen haar terug te krijgen, want ik ben nu een gelukkige persoon. ook u kunt contact opnemen met Dr. Isikolo als u een probleem hebt. Dr. Isikolo is een krachtige arts, hij kan uw problemen voor u oplossen, zodat u ook een gelukkig persoon zoals ik kunt worden en hij doet goede dingen in mijn leven sinds ik hem ken. neem contact op met Dr Isikolo via isikolosolutionhome@gmail.com Je kunt hem ook Whatsapp op +2348133261196

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Iedereen hier die ervaring heeft met emotioneel liefdesverdriet zal begrijpen hoe ik me voel en zal begrijpen hoe ik tot het uiterste ben gegaan om de liefde van mijn leven terug te krijgen totdat ik de geweldige profeet ontmoette, het voelde allemaal onmogelijk en ik begon hoop te verliezen op het krijgen van Francisco omdat hij wegging en me vertelde dat hij me nooit meer wilde zien in zijn leven en ik ben de heks geweest achter zijn gebrek aan vooruitgang en hij kan geen vooruitgang boeken in het leven. maar na een ontmoeting met de grote profeetprins voor slechts 250 usd gaf hij me mijn geliefde terug iets waarvan ik nooit voelde dat het meer mogelijk was en ik ben een lachertje geworden voor iedereen thuis en op het werk, zelfs zijn zakenpartner lachte me uit en noemde me namen. nu lach ik terwijl mijn huwelijksuitnodiging aan hen wordt gegeven om ook hulp te krijgen van deze goede e-mail op isikolosolutionhome@gmail.com en hem te vertellen dat magret je zal linken en ik geloof dat het een einde zal maken aan al je relatie probleem of Whatsapp hem op +2348133261196

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hé, ik ben zo opgewonden dat mijn gebroken huwelijk is hersteld en mijn man is terug nadat hij mij en onze 2 kinderen heeft verlaten voor een andere vrouw. Na 8 jaar huwelijk hebben mijn man en ik de ene of andere ruzie gehad totdat hij me eindelijk verliet en naar Californië verhuisde om bij een andere vrouw te zijn. ik voelde dat mijn leven voorbij was en mijn kinderen dachten dat ze hun vader nooit meer zouden zien. ik probeerde sterk te zijn alleen voor de kinderen, maar ik kon de pijn niet beheersen die mijn hart kwelt, mijn hart was vervuld van zorgen en pijnen omdat ik echt verliefd was op mijn man. Elke dag en nacht denk ik aan hem en ik wou altijd dat hij bij me terug zou komen, ik was echt overstuur en ik had hulp nodig, dus ik zocht online naar hulp en ik kwam op een website die suggereerde dat Dr. Isikolo kan helpen om ex snel terug te krijgen . Dus ik vond dat ik hem eens moest proberen. Ik nam contact met hem op en hij vertelde me wat ik moest doen en ik deed het toen deed hij een (Love spell) voor mij. 48 uur later belde mijn man me echt en vertelde me dat hij me en de kinderen zo erg mist, zo geweldig !! Dus dat was hoe hij diezelfde dag terugkwam, met veel liefde en vreugde, en hij verontschuldigde zich voor zijn fout, en voor de pijn die hij mij en de kinderen veroorzaakte. Vanaf die dag was ons huwelijk nu sterker dan voorheen, allemaal dankzij dr. Isikolo. hij is zo krachtig en ik besloot mijn verhaal op internet te delen dat Dr. Isikolo echte en krachtige spell caster die ik altijd zal blijven bidden om zijn kinderen te helpen in de tijd van problemen, als je hier bent en je hebt je ex terug nodig of je man is verhuisd naar een andere vrouw, huil niet meer, neem nu contact op met deze krachtige spreukspeler. Hier is zijn contactpersoon: e-mail hem op: isikolosolutionhome@gmail.com Je kunt hem ook Whatsapp op +2348133261196

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit jaar is 2019 zo zalig voor me geweest, want God heeft me een reden gegeven om weer gelukkig te leven na 3 maanden hart gebroken te zijn toen mijn man me verwaarloosde en terugging naar zijn minnares. Ik leed en ging door alle soorten emotionele martelingen want ik kon geen hulp krijgen om mijn man terug te krijgen, totdat ik door mijn collega naar Dr. Nicolas werd verwezen die me haar volledige verzekering gaf dat hij van hem kan zijn help mij. Ik nam contact op met Dr. Nicolas en ik luister naar zijn woorden en volgde de instructies die hem door hem waren gegeven. Zou je kunnen geloven dat mijn man binnen 12 tot 16 uur thuiskwam zoals hij zei en vandaag, mijn huwelijk is hersteld en ik ben God zo dankbaar, dankbaar en dankbaar voor het gebruiken van Dr. Nicolas om mijn man na 3 maanden terug te krijgen van gebroken huwelijk. Is er iemand die terug moet naar zijn of haar geliefde of enige hulp nodig heeft? Dan stel ik voor dat je nu contact opneemt met Dr. Nicolas via zijn e-mail: drnicolasherbelhome@gmail.com
    Bel / WhatsApp: 2348158577976 voor meer informatie. God zegene u meneer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Allemaal dankzij dr. Ajayi was ik in staat om mijn man terug te krijgen, het lijkt allemaal een droom toen het gebeurde omdat we bijna een jaar gescheiden waren en die periode was een van mijn ergste momenten in mijn leven omdat ik echt van mijn man houd. Ik heb hem in de zak gestopt om naar huis te komen om bij mij en mijn kinderen te zijn, maar hij weigerde. Mijn vriendin Doris vertelde me hoe ze in staat was om haar man terug te winnen met de hulp van de spreukenmaker Dr Ajayi omdat ze door een scheiding gingen, ze zei dat hij haar hielp om vrede terug te brengen in haar huis ik heb geen andere keuze dan te geven de spell-caster Dr Ajayi een poging, ik schreef hem op zijn WhatsApp-nummer: +2347084887094 en legde hem dingen uit. Hij zei me kalm te zijn en bepaalde dingen die gedaan moesten worden om mijn huis terug te krijgen.Ik volgde zijn instructies, na drie dagen van de betovering kwam mijn man thuis met een grote teddybeer en vroeg me om hem te vergeven voor al zijn fouten en vandaar tot op de dag van vandaag is mijn familie met liefde vervuld. Neem vandaag nog contact op met dr. Ajayi, de spreukgever, hij heeft oplossingen voor alle levensproblemen, wees niet verlegen voor uw problemen, u moet contact met hem opnemen op Viber / WhatsApp: +2347084887094 of e-mail: drajayi1990@gmail.com voor een blijvende oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nadat mijn vriend van een jaar het met me had uitgemaakt, kon ik nauwelijks praten zonder te huilen. Ik voelde me verblind en wist niet wat ik moest doen. Ik wist niet of ik hem terug kon krijgen en de angst was ondraaglijk. Ik zocht het internet af en na het lezen van talloze artikelen en websites over spreuken, kwam ik Heer Zakuza nummer + 1 (740) 573-9483 tegen. Ik wilde onze relatie terug en daarom wilde ik ervoor zorgen dat ik alle mogelijke begeleiding en middelen had om dat te doen. Heer Zakuza verzekerde me dat mijn vriend bij me terug zou komen. Dus ik volgde de instructies en plannen die Heer Zakuza voor me had opgesteld en binnen 48 uur waren we weer bij elkaar en we zijn zo verliefd! Ik weet dat het niet altijd zo snel gebeurt, maar Heer Zakuza zei dat hij spreuken effectief zijn en dat deed het ook! Ik ben zo dankbaar en ik kan zeggen dat als je het uitgemaakt hebt en die persoon terug wilt krijgen, Heer Zakuza de beste is! Ik zal nooit vergeten hoeveel hij me heeft geholpen! E-mail hem nu via: lordzakuza7@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen