Zoeken

woensdag 29 juni 2016

Onze vakantieplannen? Niet te ver en niet te duur

Meestal beginnen mensen al in het voorjaar te vragen wat je vakantieplannen zijn. Niet zo raar, want dan heb je iets om naar uit te kijken als je druk aan het werk bent en de dagen donker en druilerig zijn. Zelf heb ik zo lang van tevoren geen idee waar wij heen zullen gaan, al weet ik al wel wat de randvoorwaarden zijn. Tot dit jaar gingen we in de zomermaanden maximaal een week weg en ook niet verder dan maximaal 600 kilometer. Dat is dus het standaardantwoord als mensen vragen waar we in de zomer heen gaan: niet te ver en niet te duur.


Sinds een paar dagen staat er een tent in onze achtertuin die ik in elk geval laat staan tot het eindelijk eens écht mooi weer wordt. Dat ik daarvan soms plaatjes laat zien met als toevoeging #staycation, wil echter niet zeggen dat we de hele zomer verder nergens anders heen gaan. Zelf heb ik geen behoefte meer aan vakantie want ik kan mijn accu prima opladen in de achtertuin, maar ik heb ook nog een gezin. En dus huren we meestal ergens een huisje voor maximaal een week. En ook meestal ergens in Duitsland.

Dat we maar een week gaan, heeft twee redenen: de laatste vier jaar in loondienst moest er elke vijf weken weer een nieuw maandblad in de winkel liggen en dan kun je er als chef redacteur niet zomaar twee of drie weken tussenuit. Daarbij was mijn vrouw belast met de zorg voor haar hoogbejaarde moeder en kon, of wilde, ze haar niet langer dan een week alleen laten. In die periode zijn we zelfs een keer een hele zomer thuisgebleven en dat beviel helemaal niet slecht. Pas toen vroeg ik me namelijk af waarom mensen eigenlijk wég gaan. Wat het antwoord ook is, het is goed om je dat soort dingen af te vragen want zo vanzelfsprekend zijn al die vanzelfsprekendheden helemaal niet.


Zoals gezegd hoef ik niet op vakantie om tot rust te komen, om de accu op te laden of om eindelijk eens aan lezen toe te komen (al lees je dan voor de verandering wel eens een andere krant). Wel is het leuk om met zijn vieren tijd door te brengen, want vakantie heeft een heel andere dynamiek dan thuisblijven. Ik heb echter geen zin meer om 1400 kilometer te rijden naar Toscane om daar in een luie stoel neer te ploffen terwijl ik thuis precies zo'n stoel op. Dus huur ik een huisje voor het bedrag dat ik voorheen alleen al kwijt zou zijn geweest aan benzine en tol, op een plek waar andere mensen hun eerste plaspauze inlassen.

Mijn vrouw heeft voor het laatst in een vliegtuig gezeten in 1990 en ik toen ik nog als journalist werkte. Je kunt dus - zoals ik afgelopen weekend in Trouw las - naar de Filipijnen vliegen omdat je tienerdochters nog nooit in een niet-Westers land zijn geweest, maar dan is de kans groot dat je meer kwijt bent aan vaccinaties dan ik aan huur. Meestal kiezen we namelijk voor een huisje in een gebied dat nét buiten de echt populaire bestemmingen valt. Mijn kinderen vinden dat prima, zolang er maar WiFi aanwezig is en een zwembad in de buurt.


Het zijn leuke vakanties, maar geen vakanties waarmee je bonuspunten scoort op Facebook. We hebben meestal mooi weer, eten heerlijk, lezen boeken, maken wandelingen en bezoeken stadjes, maar als je vertelt dat je naar de Eifel gaat of naar het Zwarte Woud kijken sommige mensen je aan of je naar het ziekenhuis moet voor een MRI. Op zulke momenten vraag ik me wel eens af wat nou eigenlijk het echte doel is van een zomervakantie. Gaat het om de rust en de natuur en de cultuur of is het gewoon het zoveelste statussymbool?

Dat zal voor iedereen anders zijn, maar gisteren viel mijn oog op een bericht in het AD over het belang dat met name jongeren hechten aan "authentieke reiservaringen". Voor hen is reizen zo belangrijk dat ze daar liever voor sparen dan voor een huis, een bruiloft of een dure auto. Contact met de lokale bevolking is belangrijk net als het ontdekken van dat ene bijzondere plekje waar nog bijna geen toerist is geweest. Aan het slot van het bericht werd nog vermeld dat het diezelfde groep niet alleen ging om de reiservaring maar ook - of vooral - om "sociale bevestiging". Reizen is leuk, maar minstens net zo belangrijk zijn de reacties van vrienden op sociale media.