Zoeken

donderdag 14 april 2016

De auto waarin je rijdt is altijd een statussymbool. Altijd

Elke zaterdag koop ik, bovenop de drie kranten waar ik al op geabonneerd ben, de weekendeditie van het Financieele Dagblad. Naast de bijdrage van Erica Verdegaal lees ik altijd trouw de rubriek waarin autobezitters vertellen waarom ze juist voor dat ene merk hebben gekozen. Deze week stond er een zakenman in met een BMW van 150.000 euro die vertelde dat hij helemaal niet hecht aan status. Misschien zou hij een eerlijker antwoord geven - of in ieder geval een andere conclusie trekken - als hij het komende kwartaal voor de lol eens met mij zou ruilen. Een auto is nou eenmaal een statussymbool bij uitstek, zelfs als je in een oud exemplaar rijdt van 2000 euro.


Tot zaterdag wist ik niet eens dat er zoiets bestond als een BMW i8, want mijn dagen als autojournalist liggen alweer ver achter me. Ik ben ook nooit een echte autoliefhebber geweest, al kon ik oprecht genieten van een cabrio met mooi weer of een vierwielaangedreven pick-up in de modder. Ik heb in elektrische auto's gereden, in hybrides, in een Seat die 250 kom/u haalde en in een Kia waarmee je met één volle tank de Poolse grens kon bereiken. Zo weet ik dat je in een zwarte SUV ook voorrang krijgt als je van links komt en dat sommige jonge vrouwen je ineens weer zien staan als je in een Hummer zit.

Tegelijk reed ik in die tijd zelf in een gele Fiat Panda diesel. Dat zeg ik niet om mezelf beter voor te doen, maar om aan te geven dat dat óók een keuze is die iets zegt over mijn persoonlijkheid. De kleur was toeval, maar die Panda was zowel zuinig (1 op 22) als functioneel (er pasten drie racefietsen in met de achterbank omlaag geklapt). Inmiddels rijd ik tot volle tevredenheid in een tien jaar oude Suzuki Alto die ik spottend wel eens een overdekte fiets noem. Hij is ook nog eens grijs, dus er is kraak noch smaak aan en achterliggende automobilisten zullen waarschijnlijk denken met een vrouw van doen te hebben of een echte gepensioneerde.

Maar goed: op internet zag ik dat het bij deze BMWi8 om een hybride gaat: een benzinemotor met een accu die goed is voor een kilometer of 35. Niemand controleert of je hem ooit oplaadt, maar hij heeft slechts 15% bijtelling bij zakelijk gebruik. De topsnelheid is 250 km/u en de aanschafprijs is bijna net zo hoog als de hypotheek waar ik in 2008 mee begon toen ik ging aflossen. Het is ook nog eens een zeldzaamheid op de weg, dus het is een blikvanger van jewelste. Met een acceleratie van minder dan 5 seconden tot 100, zul je als automobilist het gevoel hebben dat je bij elk stoplicht wordt gelanceerd in een baan om de aarde.


Omdat hij semi-elektrisch is en een lage bijtelling, staat hij volgens de eigenaar te boek als groen. Dat laat nog eens zien wat een rare poppenkast dat hele duurzaamheidscircus is geworden. Je kunt bij een klant komen voorrijden en heel milieubewust je Mitsubishi Outlander PHEV aan de laadpaal hangen, terwijl het pas écht goed voor de planeet is om de fiets te pakken of de trein. Er zijn ook nog wel auto's te bedenken die een stuk bescheidener zijn en veel beter scoren qua verbruik, nog los van het feit dat die auto ook best een deelauto kan zijn.

Natuurlijk heb je als ondernemer en als bedrijf te maken met je imago en zul je dáár je autokeuze op afstemmen. Dan maakt het ook helemaal niet uit wat je daar zelf van vindt, maar telt alleen de publieke opinie en de grootste gemene deler. Om die reden wordt het hoog tijd om die hele kerstboom vol flauwekulmoezen langzaam af te tuigen en eens écht te kijken hoe we dit systeem met z'n allen op een duurzame manier kunnen inrichten. Nu is milieubewustzijn vaak louter cosmetisch van aard en compenseert het foute keuzes zonder stil te staan bij de vraag of je ook een andere keuze zou kunnen maken.


Het interview in het FD wordt wel heel gratuit - of onbedoeld humoristisch - als de eigenaar van de BMWi8 aangeeft dat deze auto niet zijn status bepaalt, omdat hij is wie hij is. Dat is leuk gezegd, maar ik ben heel benieuwd wat zijn antwoord over drie maanden zou zijn als we voor de aardigheid eens een kwartaal van vervoermiddel zouden ruilen. Als ik een auto van 1,5 ton zou parkeren voor mijn huis, zou dat alles ondergraven wat ik in mijn laatste vijf boeken heb geschreven. Omgekeerd zou hij totaal voor aap staan als hij in mijn Alto bij klanten arriveerde en het slachtoffer worden van mobbing op verjaardagen. Je bent nou eenmaal wat je rijdt. Altijd.

17 opmerkingen:

  1. "Je bent nou eenmaal wat je rijdt. Altijd." Ik denk dat het iets genuanceerder ligt: het formaat van je auto wordt bepaald door:
    1) je vermogen
    2) je smaak
    3) of je een statussymbool wilt.
    Deze dingen hoeven totaal niet consistent te zijn. Sommige mensen hebben nauwelijks geld, maar kopen toch een dure auto omdat ze van dure auto's houden of omdat ze een verlengstuk van hun ego willen.
    Andersom bestaat ook: er zijn genoeg mensen waar het geld tegen de plinten omhoog klotst, maar toch geen Ferrari kopen, simpelweg omdat ze het niet interesseert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste alinea van je je reactie zegt dan toch juist de auto heel veel over jezelf? Kijk je hebt mensen die graag een grote auto willen, maar het niet kunnen betalen en het dus ook niet doen. Dat zou een betere onderbouwing van je redenatie zijn geweest. ;)

      Verwijderen
  2. Beetje kromme zin die eerste zin van mij. :)

    Ik bedoelde dus dat je laatste alinea (Rentenier) juist helemaal onderschrijft waar het stukje over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verdien goed maar heb bewust gekozen om een andere weg te kiezen in vergelijking met deze zakenman. Ik heb vorige maand namelijk voor een ruime €1.000 een auto gekocht uit 1999, die ik zakelijk rijd tegen €400 per jaar aan bijtelling. Dat scheelt een hoop geld aan nutteloze bijtelling, brengt mij ook zeer comfortabel van A naar B (zij het niet elektrisch) en is duurzamer dan het aanschaffen van een nieuwe auto. Zie voor het hele verhaal https://eerderstoppenmetwerken.wordpress.com/2016/03/18/onze-heilige-koe/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel groen is het misschien niet, maar ik heb een 2e hands motor van 5.000 euro die mij in 3.0 seconden naar de 100 brengt. Moest toch wel lachen toen ik laatst een Maserati er volledig uitreed. Zit je dan met je auto van 150.000 euro. Lekker belangrijk. Met die motor rijd ik elke dag alle files voorbij, dus dat vervelende werkelement heb ik alvast voorkomen (driedelig pak in rugzak)
    Als auto heb ik gewoon een lelijk hok die in 15 seconden naar de 100 gaat en waar de kinderen en bagage ruim inpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We reden onze eerste auto van ons samen maar liefst 22 jaar, toen kwam er van alles aan.
    Inmiddels had ik een nieuwe auto gekocht omdat mijn man voor zijn werk de auto nodig had( kon voorheen met de fiets naar zijn werk).
    Die is inmiddels 16 jaar oud.
    De eerste was een Volkswagen polo, de tweede een Ford Fiesta ( daar rijdt ik dus nog steeds mee).
    De kraamgezinnetjes waar ik werk, lijken soms wat medelijdend naar de auto.
    Mijn man zijn "nieuwe auto", is een oudje van inmiddels 22 jaar, maar wel een leuke "met zonder dak" BMW.
    Wat zegt dat over onze status?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je status wordt bepaald door hoe andere mensen daar tegenaan kijken, niet door wat je er zelf van denkt.

      Verwijderen
  6. Een auto is en blijft een statussymbool. Mensen met een chique auto rijden anders.
    Mijn man is een ondernemer, maar gaat altijd bij de klanten langs in zijn werkauto (een Mercedes Sprinter) want anders denken de klanten dat hij dat koopt met hun geld :-) (zo zegt hij zelf). En op de Mercedes is niemand jaloers.
    Daarom kan ik zelf in een Volvo rijden van 10 jaar oud met 189000 km op de teller.
    Na jouw boek te lezen zijn we eindelijk gestart met aflossen (wat we al 2 jaar eerder wilden doen)en een nieuwe auto past niet in het plaatje. En zeker geen dure.
    Toen ik deze week ging ontbijten met mijn vriendin kwam ze ook aangereden in een Volvo van 95000 Euro. Haar man is ook ondernemer. Ik gun het haar van harte. Voor mij is zij nog steeds dezelfde vrouw als toen ze met haar Renault kwam aanrijden, maar oen ik even mocht plaatsnemen in de auto dacht ik: 'Wij kunnen dit ook kopen, maar wat willen we het liefste?' En dat is dan toch ons huis schuldenvrij in de eerste plaats.
    Mijn man zegt zelf dat hij niet wil gaan werken om een auto te betalen.
    Ik rijd teveel met onze auto, maar ik geef toen dat ik er supergraag meer rijd. Met diene ouden bak. Wanneer hij ooit eens foert zegt zien we wel weer verder...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De I8 is een fantastische wagen. Tuurlijk is het wel een een patser auto, maar geef nou toe het liefst zou iedereen er een rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren werd ik ingehaald door een Volvo XC90. Toen dacht ik alleen maar: van de aanschafprijs van die auto kan ik mezelf ruim vijf jaar lang een basisinkomen uitkeren van 1000 euro per maand. Als je eenmaal zo gaat redeneren/denken, wordt het een simpele rekensom. Ik zou zelfs met alle plezier mijn huidige auto inleveren in ruil voor 365 dagen vakantie per jaar :-)

      Verwijderen
    2. Niet iedereen, mij interesseert het echt geen biet

      Verwijderen
  8. Ik heb zelf ook een Suzuki Alto. Hij is ook nog eens roze (mijn vrouw vond die kleur mooi).

    Er zijn wel eens collega's die grinniken als ik vertel dat dat mijn auto is, maar serieus, moet ik daarvoor een peperdure auto aanschaffen? Omdat er een paar mensen zijn die dat grappig vinden? Ik begrijp dat echt niet.

    Deze auto brengt mij iedere dag naar mijn werk en doet dat ook nog eens heel zuinig.

    Ik grinnik juist om die mensen die in zo'n asociaal duur ding rijden met allemaal belachelijk nutteloze snufjes en 'dat je snel kunt optrekken' alsof je daar óóit iets aan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een auto aanschaffen hangt indd af van vele verschillende factoren. Het kan gaan om geld, milieu, grootte, status en aanzien etc. etc. Het is maar net wat jouw motieven en praktische mogelijkheden zijn, je koopt in de meeste gevallen een stukje identiteit. Je wilt niet ergens in rijden wat niet bij je gedragingen past. Iets met jezelf consistent gedragen e.d., daarbij ben ik het helemaal met Gerhard eens, je kunt wel iets zelf willen vinden of uitstralen, maar uiteindelijk bepalen de mensen om je heen het label waar je volgens hen in hoort. Dus een autop is niet ALTIJD een statussymbool. De vraag is wie bepaald de waarde van het statussymbool? En aansterkende woorden zoals altijd, nooit of ooit zijn ook "gevaarlijk", het leven is geen uiterste. Alles blijft ten alle tijden variabel ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rij sinds kort een gloednieuwe Nissan Leaf, compleet elektrisch en alles erop en eraan. Is dit dan meteen niet goed genoeg omdat ik geen audi rij? Want ik vind dat ik toch een geweldige auto rij!

      Verwijderen
  10. Ik ben het ermee eens als je zegt dat de auto je status bepaalt. Wat een flauwekul van die i8 eigenaar. Een auto kopen van 1000 euro om dagelijks in te rijden, terwijl je salaris boven de ton uitstijgt. Dat zie je niet vaak gebeuren naar mijn inzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker belangrijk zeg. Wat dacht je ervan dat vrouwen kijken of je nog brandstof in je tank hebt om zo te bepalen of je geld hebt of niet. Een vaak voorkomend verschijnsel in een paar Oost-Europese landen waar ik ben geweest. Slaat toch nergens op!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben het aanbod van de beste autobedrijven, koop en verkoop service. Verkoop van verschillende merkauto’s zoals Volvo, BMW, Mercedes en Volkswagen. Bezoek onze website voor meer informatie.autobedrijven

    BeantwoordenVerwijderen