Zoeken

dinsdag 16 augustus 2016

Het is niet de schuld van banken dat we niet aflossen

Gisteren werd ik gebeld door een radioverslaggever naar aanleiding van een bericht op de voorpagina van het Algemeen Dagblad. In het bewuste artikel wordt gerept over "torenhoge boetes op aflossen" die banken hanteren en die in strijd zouden zijn met Europese regels, maar zelf zag ik de nieuwswaarde niet zo. Dat zei ik ook tegen die verslaggever, wat waarschijnlijk verklaart waarom hij me later niet meer heeft teruggebeld.


Als ik een top 5 zou moeten maken met flauwekulsmoezen waarom mensen niet extra aflossen op hun hypotheek, zou hij misschien wel bovenaan staan. Het zou me zelfs niks verbazen als er nog steeds huiseigenaren zijn die denken dat je standaard een boete krijgt wanneer je tussendoor extra aflost of die in de veronderstelling verkeren dat ze helemaal niet mógen aflossen. In werkelijkheid is het net zulke onzin als het verhaal dat je vermogensbelasting moet betalen wanneer je helemaal geen hypotheek meer hebt en net zo hardnekkig als het cliché dat "je geld in stenen zit" als je alles aflost.

Want waar hebben we het nu eigenlijk over? Bij elke hypotheek mag je jaarlijks 10% boetevrij aflossen, wat betekent dat iedereen in tien jaar tijd van zijn hypotheek af kan zijn zonder dat hij te maken krijgt met die "torenhoge boetes" waar het AD over schrijft. Bij de Rabobank mag je zelfs 20% boetevrij aflossen en kun je dus in vijf jaar tijd van je schuld af zijn zonder dat het je een cent extra kost. Wie een hypotheek heeft afgesloten bij Florius is zelfs helemaal spekkoper, want daar mag je onbeperkt boetevrij aflossen zolang je dat "uit eigen middelen"doet. Dat nemen ze heel ruim, want daar hoort ook een erfenis bij of een prijs in de loterij.


Wie een hypotheek heeft van 300.000 euro mag elk jaar dus minimaal 30.000 euro aflossen, zonder dat de bank extra kosten rekent. Dat blijft ook zo gedurende de gehele looptijd, want die 10% geldt voor het oorspronkelijke bedrag, niet voor het de resterende schuld (zoals héél vaak wordt gedacht). Wat is dan eigenlijk precies het probleem? Zijn er nou echt zoveel mensen die elk jaar dolgraag meer dan die 30.000 euro zouden willen aflossen of zijn er veel meer huishoudens die dat misschien niet eens netto verdienen in een kalenderjaar? Bij de Rabobank mag je met een hypotheek van 3 ton zelfs 60.000 euro per jaar aflossen voordat je een boete krijgt, dus daar hoeven we het helemaal niet eens over te hebben.

Lees je de hypotheekvoorwaarden van de bank nauwkeurig, dan blijkt dat er tussendoor nog veel meer momenten zijn waarop je boetevrij extra kunt aflossen (bijvoorbeeld wanneer de rentevaste periode afloopt). Het probleem zit hem dus bij nader inzien helemaal niet in die "hoge boetes", maar in de hoogte van je hypotheek, de hoogte van je inkomen en - veel belangrijker nog - de hoogte van je uitgavenpatroon. Het bekt lekker en legt de schuld bij de bank, maar uiteindelijk speelt die boeteclausule in vrijwel alle gevallen gevallen geen enkele rol. Maar dat is iets wat mensen niet graag willen horen en wat ik gisteren dus ook niet op de radio mocht verkondigen.

17 opmerkingen:

  1. Daarnaast stoor ik me ook erg aan het gebruik van het woord 'boete. In feite is het toch gewoon een vergoeding voor misgelopen inkomsten (rente) voor de bank. Men heeft zelf ervoor gekozen om de rente langere tijd vast te zetten, op basis daarvan heeft de bank toekomstige te verwachten inkomsten. Ga jij meer aflossen dan 'gratis' toegestaan, dan wilt de bank daarvoor een vergoeding.

    Dat sluit dan weer aan bij het feit dat veel mensen (zelfs politieke partijen) vinden dat mensen met vastgezette rente nu eigenlijk ook recht zouden moeten hebben op een lagere rente, ondanks dat ze zelf hebben gekozen voor (vaste) zekerheid. Zouden die mensen een tussentijdse wijziging van de vastgezette rente ook rechtvaardig vinden als de rente juist was gestegen?

    Banken (hypotheekverstrekkers) hebben zeker veel fouten gemaakt in de uitvoering en de voorlichting, maar soms mag men ook wel eens naar zichzelf kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben net met Florius (!) afgesproken het laatste stuk van één van onze hypotheken af te lossen. De helft, zeg maar. Ineens. Geen enkel probleem. Ook fijn: alles gaat online, komt geen kostbare adviseur aan te pas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben wij onze hypotheek ook. Gaat idd heel makkelijk met aflossen en ook heek snel bericht van de extra aflossing en het nieuwe maandbedrag.

      Verwijderen
  3. Ik vind dit nieuws veel belangrijker:
    http://www.nu.nl/wonen/4307146/nederlandse-financiering-hypotheken-droogt-op.html
    Dus ik denk het niet dat banken zijn tegen vervroegaflossing

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nooit boven het maximaal af te lossen bedrag gekomen. Het is nogal een bedrag. Als ik twee inkomens had gehad, dan misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben begin dit jaar onze hypotheek afgesloten bij het oranje leeuwtje en daar werd ons keurig verteld dat wij 10% boetevrij mogen aflossen (over het oorspronkelijke bedrag). Op mijn account kan ik ook tot op de cent nauwkeurig zien welk bedrag ik nog boetevrij extra mag aflossen dit jaar. Heel keurig van ze!
    Daarnaast werd ons verteld dat wij onbeperkt mogen aflossen, zodra de rente hoger is dan de rente op onze hypotheek. Met de huidige lage rente zal dat voor vrijwel niemand opgaan natuurlijk. Maar over een aantal jaar misschien weer wel. Ik weet niet of mijn hypotheekverstrekker de enige is, die dit beleid hanteert, maar misschien zijn er dus ook wel andere banken die dat zo doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt als een bus: als de marktrente hóger is dan de contractrente mag je onbeperkt aflossen. Wij hebben zelf ook van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Ik noem dat in mijn boek Hypotheekvrij! maar in de huidige situatie komt het bijna niet voor.

      Verwijderen
    2. Ah, die heb ik nog niet gelezen, dus ik wist niet of dit gebruikelijk was :) Wij hebben in dat opzicht geluk, dat we met de huidige lage rente een hypotheek konden afsluiten.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook een hypotheek bij het leeuwtje en mocht eerst ook maar 10% aflossen (1998). Jarenlang niet in staat dit te doen (en eerlijk gezegd, wist ik het ook niet toen, niet genoeg in verdiept, maar ik zou het toen ook niet kunnen). Nu mag ik 20% jaarlijks aflossen, hetgeen me al een aantal keren is gelukt. Dus als je daar ook een hypotheek hebt en dit al langere tijd is, kan jij misschien ook meer aflossen. Nu staat er op de online rekening hoeveel ik dit jaar nog boetevrij mag aflossen. Mocht ik aan het eind van het jaar meer hebben, wacht ik gewoon tot begin januari...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook een hypotheek bij het leeuwtje en mocht eerst ook maar 10% aflossen (1998). Jarenlang niet in staat dit te doen (en eerlijk gezegd, wist ik het ook niet toen, niet genoeg in verdiept, maar ik zou het toen ook niet kunnen). Nu mag ik 20% jaarlijks aflossen, hetgeen me al een aantal keren is gelukt. Dus als je daar ook een hypotheek hebt en dit al langere tijd is, kan jij misschien ook meer aflossen. Nu staat er op de online rekening hoeveel ik dit jaar nog boetevrij mag aflossen. Mocht ik aan het eind van het jaar meer hebben, wacht ik gewoon tot begin januari...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja sorry hoor, het is helemaal niet de bedoeling dat we allemaal zo snel onze hypotheek aflossen. Hoe meer schuld we houden des te langer blijven we ook werken en dus belasting betalen. Vervolgens gaan we netjes dood als we met pensioen kunnen (67) en dus hoeven de pensioenfondsen niets uit te keren wat ten goede komt aan de gezamenlijke pot en het dekkingsprofiel wat toch al slecht is! en blijf je ook nog een beetje gezond tot je pensioen kost het de zorg ook niets! Alleen maar voordeel!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die 20% boetevij aflossen bij de Rabobank geld niet voor iedereen ! Als je een hypotheek hebt die al wat langer loopt is 10% per jaar toch echt het maximum. Nog geprobeerd via een verzoek om 20% te mogen aflossen, maar helaas....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 10% in December 2016 en 10% in januari 2017 is boetevrij 20% binnen 2 weken.

      Verwijderen
  10. Ben het niet eens met je stelling Gerhard. Ik ben iemand die wel meer zou willen en kunnen aflossen maar dat niet kan vanwege strikte regels vd bank. Ik denk dat er meer mensen in deze positie zitten maar dat we die niet zien/horen op blogs e.d. Ander punt is dat ik geen vertrouwen heb in de good will vd banken, die proberen strx het woord "boete" te vervangen voor kosten om vervolgens de getallen hetzelfde te laten. We zullen het zien.

    BeantwoordenVerwijderen