Zoeken

donderdag 27 december 2018

Wie fanatiek gaat aflossen, gaat vanzelf duurzaam leven

In mijn boek Hypotheekvrij! uit 2012 beschrijf ik hoe wij eind 2008, vlak na het uitbreken van de kredietcrisis min of meer per ongeluk duurzaam zijn gaan leven. Wie superzuinig leeft om geld over te houden voor weer een extra aflossing, springt automatisch zuiniger om met de planeet en de overgebleven natuurlijke hulpbronnen. Hoewel ik steeds benadruk dat je die redenering niet om kunt draaien, kun je er wel een paar belangrijke lessen uit trekken.


In feite begon de omslag al twee jaar eerder, toen ik mijn lease-auto moest inleveren tijdens de zoveelste bezuinigingsronde op mijn werk en ik plots voor de keus stond welk merk en model ik zou kopen als gezinsauto. Let wel: we praten over 2006, lang voordat de overheid besloot om kleine, zuinige (diesel)auto's fiscaal te gaan stimuleren. Economisch gezien was er geen vuiltje aan de lucht en niemand had het over warmtepompen of zonnepanelen.

Mijn keus viel op een gele Fiat Panda diesel uit 2004, een voormalige testauto die ik via de importeur kon kopen. Als autojournalist reed ik elke week in een andere auto, dus ik wist hoe hoe voelde om achter het stuur te zitten van een SUV of een Phaeton van een ton. Dit leek mij echter de meest praktische keuze, want groot genoeg voor vier volwassen én zuinig. Gemiddeld reed hij 1 op 22,5, maar ik slaagde er soms ook in om op bepaalde trajecten 1 op 30 te halen.


In 2009 overleefde ik nipt een grote reorganisatie op mijn werk, met als gevolg dat ik ben gaan aflossen alsof mijn leven ervan afhing. Je kunt ook zeggen dat ik zuinig ben gaan leven alsof de toekomst van de wereld op het spel stond en de zeespiegelstijging louter afhing van de vraag wanneer ik weer een nieuwe spijkerbroek zou kopen. In Hypotheekvrij! beschrijf ik uitgebreid waar wij allemaal op zijn gaan bezuinigen, met als vaststelling dat wij door al dat aflossen ook geen hypotheek meer namen op de aarde.

Niet alleen reed ik in een kleine zuinige auto, ik kocht járen achtereen geen nieuwe kleren, schafte ook geen overbodige spullen aan en kwam alleen nog maar in een restaurant als we echt iets te vieren hadden of weer eens een mooi bedrag hadden afgelost. Daarnaast zijn we nooit meer op wintersport geweest en hebben we zelfs een keer de zomervakantie helemaal overgeslagen. Vliegen deed ik alleen voor mijn werk, met als gevolg dat mijn vrouw voor het laatst op Schiphol is geweest toen het hele internet nog niet eens bestond.


Begrijp me goed: ik beschouw mezelf nauwelijks als modelburger, want ik reed voor mijn werk minstens 50.000 kilometer per jaar en vloog om de haverklap naar een ander land voor weer een volgende perspresentatie van een nieuw model auto. Aflossen deed ik heel consequent en doelbewust, maar duurzaam leven was iets in de slipstream waar ik me slechts langzaam bewust van werd. Als het eindresultaat niet zo positief was, zou je het haast collateral damage moeten noemen.

De grap is dat dat duurzame gedrag is ingesleten en standhoudt tot de dag van vandaag. We zijn gestopt met aflossen toen de aflossingsvrije hypotheek was weggewerkt, maar ik rijd nog steeds in een piepklein autootje en leg daarin minder kilometers af dan op de fiets. De kachel staat in huis nooit hoger dan 18 graden en in de zomervakantie komen we niet verder dan Zuid-Duitsland. Dit voorjaar heb ik toevallig drie nieuwe spijkerbroeken gekocht, maar daar kan ik vervolgens weer járen mee vooruit.

De grap is ook dat wij al tamelijk duurzaam zijn gaan leven voordat daar van hogerhand op werd aangedrongen. Nog grappiger is dat wij daarvoor geen enorme investeringen hebben gedaan, maar juist veel minder geld zijn gaan uitgeven. Elke extra investering die we daarnaast nog zouden doen in het verduurzamen van de eigen woning is mooi meegenomen, al wil ik op deze plek nog wel even benadrukken dat het in een iets andere betekenis van het woord óók heel duurzaam is om helemaal  geen schulden meer te hebben.

14 opmerkingen:

  1. Ik herken het zuinig leven, dat vanzelfsprekend duurzaam wordt. Bij ons door plotselinge halvering van de inkomsten. Nu met een goed pensioen,is de hebzucht verdwenen en de leefstijl hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen denken vaak dat je na, wanneer je gestopt bent met aflossen, ineens weer van alles wil gaan kopen. Ze onderschatten het feit dat een gedragsverandering blijvend is, als je het maar lang genoeg doet. Met Kerst zat nog iemand te zeuren over mijn oude winterjas. Wat moet ik dan doen? Een nieuwe kopen omdat die nieuw is? Ik heb bewust die oude jas laten stomen en er een nieuwe rits in laten zetten.

      Verwijderen
  2. Grappig genoeg kan je jouw bewering best wel omdraaien - tenminste in ons geval heeft het wel zo uitgepakt.

    Ben al heel lang zeer milieu- en natuurbewust en daarom "vanzelf" zuinig - hierdoor kon ik ook met een bescheiden inkomen toch sparen jarenlang. En daarvan uiteindelijk een huis gekocht voor een lage hypotheek tov woningwaarde.

    Waardoor het af te lossen bedrag ook zeer snel afneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad grappig en ik geloof het meteen. Zuinig = goed voor je portemonnee én de planeet (en dus ook omgekeerd) :-) Goed gedaan, trouwens.

      Verwijderen
  3. Zulke veranderingen in levensstijl slijten inderdaad in. Ik heb vanaf het moment dat ik op mezelf ging wonen (zo'n 15 jaar geleden) enorm zuinig geleefd omdat ik met een klein salaris moest rondkomen. Intussen leef ik met een iets boven modaal inkomen nog steeds alsof ik een klein inkomen heb, gewoon omdat ik het niet nodig vind om mijn levensstandaard te verhogen, het is prima zoals het nu is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het precies. Ik zou niet eens meer weten wat ik met méér geld zou moeten doen.

      Verwijderen
    2. bijvoorbeeld mooiere wijn drinken, geen geld over de balk gooien is juist en verstandig, maar je leeft maar één maal, en het goede moet je niet verontachtzamen, qualiteit verloochend zich niet !

      Verwijderen
  4. Heel herkenbaar. Langdurige gedragverandering duurt gemiddeld 90 dagen, dus na jaren aflossen en opletten wat we uitgeven, zijn we niet anders meer gewend.
    Veel mensen denken onterecht, dat je daarmee op een houtje bijt. Echter door een stuk bewustwording koop je minder onzinnige dingen en creëer je steeds meer financiële ruimte voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat weer een fijn stuk om te lezen. Ook wij zijn bezig om ons huis af te lossen en te verduurzamen. Iedere maand sparen we flink, maar we houden genoeg over om fijn van te leven, voor ons dan. Wij kopen niet zomaar voor de lol dingen omdat het geld er is, pas als het nodig is schaffen we wat aan als het echt niet anders kan. Wanneer mensen zich wat meer bewust worden van bepaalde dingen, rennen ze niet zo gauw meer naar een winkel als iets stuk is en oordelen ze niet zo gauw over een ander....hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, maar ik denk dat het altijd een vrij beperkte groep zal blijven die er vrijwillig voor kiest om zo te leven.

      Verwijderen
  6. Hoi Gerhard,

    Bij deze wil ik je laten weten dat wij sinds 2 januari 2019 hypotheekvrij zijn! Heel blij mee. Wij zijn na het lezen van je boek Hypotheek vrij heel enthousiast begonnen met aflossen en gaan vanaf nu van een afgelost huis genieten. We zijn nu 40 en 42 jaar dus hopen dat nog heel lang te mogen doen. Dank je wel voor het delen van je inzichten hierover. Het voelde enorm goed om afgelopen woensdag die laatste aflossing te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, van harte gefeliciteerd! Heel mooie prestatie, zeker omdat jullie allebei nog zo jong zijn. Benieuwd welke keuzes jullie nu gaan maken.

      Verwijderen
  7. Dat is eerlijk gezegd nog best lastig. We denken hier over na. We zijn zo gewend om weinig geld uit te geven dat we dat waarschijnlijk niet gaan veranderen. Wellicht wordt het een combinatie van minder werken, sparen, meer reizen. Beleggen in de toekomst? Voorlopig laten we alles even hoe het is en zien we wel. Met als gevolg dat het saldo op onze spaarrekening toe zal nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen