Zoeken

maandag 10 december 2018

Hoe zit het nou eigenlijk met mijn eigen basisinkomen?

Op de kop af 2,5 jaar geleden, op 1 mei 2016, begon mijn privé-experiment met een soort zelfgefinancierd basisinkomen. Door 60.000 euro opzij te zetten in een apart spaarpotje, was ik in staat mezelf vijf jaar lang 1000 euro netto per maand uit te keren. Inmiddels ben ik alweer halverwege dit experiment en rijst de vraag hoe een dergelijk gegarandeerd inkomen je gedrag beïnvloedt. Daarnaast (maar dat is iets voor de volgende keer) is het interessant om te zien hoeveel er nu nog in dat spaarpotje zit.


Natuurlijk is mijn basisinkomen meer een 'basisinkomen', omdat ik dat bedrag elke maand aan mezelf uitkeer. Je zou zelfs oneerbiedig kunnen stellen dat ik al tweeënhalf jaar inteer op mijn spaargeld of dat ik - gezien mijn leeftijd - elke maand een soort vroegpensioen incasseer. Feit is wel dat ik vanaf mijn 55ste écht kon vaststellen wat het met je doet als je elke maand gratis geld krijgt, ook al krijg je het in feite van jezelf.

Uiteraard heb ik de uitzending van Tegenlicht van twee weken geleden aandachtig bekeken, hoewel ik op zich niet veel nieuws hoorde. Voor het schrijven van Leven van de lucht heb ik dit onderwerp van alle kanten bekeken en helemaal binnenstebuiten gekeerd. In die zin weet ik aardig wat er zoal over het basisinkomen is geschreven en gezegd, en ook wat de eerste voorzichtige resultaten zijn van al die vaak redelijke bescheiden experimenten op verschillende plaatsen in de wereld.


Zelf wilde ik bewust een stapje verder zetten door te kijken wat het écht met je doet als je op een dag wakker wordt in het besef dat je de komende 60 maanden elke maand 1000 euro op je rekening bijgeschreven krijgt. Je kunt namelijk honderd jaar lang filosoferen over hoe een dergelijk systeem in theorie uitpakt, maar ik wilde dat cadeautje maar al te graag zélf uitpakken. Daarbij moet je wel goed de bijsluiter lezen, want er zitten een paar specifieke elementen in mijn situatie die de einduitslag beïnvloeden.

Zo maakt het nogal wat uit of je dat geld krijgt van jezelf of van de overheid. Zelfs als een basisinkomen onvoorwaardelijk is, zul je als burger een soort morele druk voelen om iets terug te doen. Dat element ontbrak bij mij, want het ging om 'eigen geld' (hoewel soms gezegd wordt dat het spaargeld van de één, de schuld is van de ander). Daarnaast maakt het nogal wat uit of je een basisinkomen geeft aan iemand van 35 die nog vol plannen zit of aan een 55-jarige schrijver die zijn ei feitelijk al heeft gelegd en de VUT-gerechtigde leeftijd inmiddels heeft bereikt.


In die zin stond het al min of meer vast dat ik mijn 'nest-egg' zou gaan gebruiken als een soort basispensioen (of als een achterlijk vroege AOW). Schreef ik vroeger boeken in de avonduren naast een betaalde baan, nu wérd dat opeens mijn enige baan. Het bleek ook veel makkelijker om 'nee' te zeggen tegen bepaalde betaalde klussen, omdat er geen financiële noodzaak meer was om opdrachten aan te nemen voor het geld. Je gaat dus niet de hele dag nietsdoen, maar je doet ook niets meer tegen je zin.

Nog steeds werk ik net zo ijverig aan mijn boeken als voorheen (want ik heb er net weer eentje ingeleverd bij mijn uitgever), maar het afgelopen jaar heb ik niet één journalistiek artikel meer geschreven. In die zin zijn de rollen opeens omgekeerd: ik krijg gratis geld en doe alleen nog dingen waar ik voorheen maar weinig mee verdiende. Dat betekent ook dat ik veel minder belasting afdraag dan toen ik nog in loondienst was, waarmee meteen de betaalbaarheid van een dergelijk stelsel op de tocht komt te staan.

In de uitzending van Tegenlicht opperde Rutger Bregman om een basisinkomen voor iedereen te financieren uit een soort CO2-heffing op vervuilende producten en diensten. Dat klinkt net zo sympathiek als al die andere ideeën rondom dit onderwerp, maar zorgde bij mij voor een diepe frons. Een basisinkomen financieren met een dergelijke heffing, klinkt toch een beetje als benzine kopen van de kinderbijslag. Een basisinkomen wérkt, maar het werkt voorlopig alleen als je er zelf werk van maakt.

6 opmerkingen:

  1. Een vraag die me al langer bezighoudt: Wat bracht je eigenlijk tot de hoogte van €1000 en niet een ander bedrag? Ik begrijp dat je partner een inkomen heeft, en vroeg me af hoe jullie de lasten dan verdelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe staat het antwoord op beide vragen in mijn boek 'Leven van de lucht'. Maar, in het kort: bij de discussie over het basisinkomen gaat het meestal om een bedrag van 1000 euro (soms zelfs in boektitels). Mijn vrouw verdiende destijds ook iets meer dan 1000 euro netto, dus op deze manier zouden we allebei even veel bijdragen aan het gezinsinkomen. Sinds het begin van de relatie storten we beide salarissen in één grote pot, ongeacht wie precies wat verdient (maar exclusief bijverdiensten en evt. erfenissen).

      Verwijderen
  2. Dat je veel minder belasting betaald dan voorheen is voor jou natuurlijk gunstig maar stel nou dat iedereen een basisinkomen heeft en daarnaast een bijverdienste voor de leuke dingen of als spaarpotje, hoe gaat de overheid dan dat enorme bedrag aan belastingen binnen krijgen om alles te kunnen laten draaien? En als bijna niemand meer nieuwe goederen aanschaft en energie afneemt omdat ze het zelf produceren? Hoe dan ook moet ook de staat zijn of haar balans op orde hebben lijkt mij. Natuurlijk liever gefinancierd door een ander maar ja....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer met mijn voorbeeld ook alleen maar aan te geven dat een dergelijk systeem wellicht onbetaalbaar is omdat lastig te voorspellen valt hoeveel (of hoe weinig) belasting mensen nog betalen met een basisinkomen op zak.

      Verwijderen
  3. Het lijkt me heerlijk om een basisinkomen te hebben. Ik weet zeker dat ik dan andere keuzes zou maken omdat je het geld niet per se nodig hebt.
    Helaas zal onze overheid vast een manier vinden om een slaatje uit deze trend te slaan anders klopt de balans niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een basisinkomen hoeft niet perse vanuit de overheid te komen. Wij hebben voor onszelf ook een basisinkomen gecreëerd (passief inkomen) vanuit vermogen dat gespaard en geïnvesteerd/belegd is. Het rendement (huurinkomsten, rente inkomsten en dividend) is jarenlang opnieuw geïnvesteerd om het passieve inkomen te laten groeien. We zijn nu begonnen om het passieve inkomen te gebruiken voor hypotheek en andere vaste lasten.
    De basis (het vermogen) blijft in stand. Dit geeft veel vrijheid en duidelijkheid. Wil ik nog werken om een mooie auto te kopen of kies ik ervoor om vrij te zijn? Als je er meer over wilt lezen kan dat op naarfinancielevrijheid.nl

    BeantwoordenVerwijderen