Zoeken

maandag 16 september 2019

Waarom staat overbevolking niet hoog op de politieke agenda?

Afgelopen weekend voelde ik me even een heavy metal-zangeres die al twintig jaar aan de weg timmert en dan ineens bekend wordt door mee te doen aan een veelbekeken televisieprogramma. Krijg ik op tweets over 'aflossen' doorgaans maar drie reacties (inclusief de vraag of ik zelf nou ook niet een beetje moe word van dat onderwerp), een bericht over overbevolking leverde een overrompelende hoeveelheid reacties, retweets en likes op. Hoog tijd om eens in te zoomen op zowel dit onderwerp als op de manier waarmee we ermee omgaan.


In mijn boeken hamer ik erop dat je moet proberen de regisseur te zijn van je eigen leven. Dat kan door sparen en aflossen en door het nastreven van een duidelijk doel, maar los daarvan is elk mens overgeleverd aan toeval, timing en de tijdgeest. Zo beschouwde ik bovenstaande foto als het belangrijkste nieuwsfeit, omdat het een iconisch beeld is. We rijden allemaal stug door in SUV's en roepen zo de zondvloed over onszelf af. Onze manier van leven zit in deze foto en ook de vermoedelijke afloop van het verhaal over hebzucht en hoogmoed.

Dat is mijn stokpaardje, net als overwaarde en overspannenheid. We putten de aarde uit en onszelf. Overbevolking heeft daar zijdelings mee te maken, maar krijgt in mijn boeken hooguit één hoofdstuk toebedeeld en is niet de hoofdzaak. Toen stelde ik hardop de vraag waarom er geen nuchtere discussie mogelijk is over het feit dat we er de komende decennia nog eens twee miljoen mensen bij krijgen in Nederland. Die discussie is interessant, want zonder immigratie zou de bevolking amper groeien of zelfs iets krimpen. Resultaat: ruim 1300 likes en meer dan 200 reacties, nooit eerder meegemaakt.


Interessant is de aard van de reacties. Behalve veel negativiteit over de multiculturele samenleving en onverholen racisme, werd er ook door menigeen getwijfeld aan het waarheidsgehalte van mijn observatie. Op vragen over de 'bron' kon ik geen duidelijk antwoord geven: afgelopen week ergens in de krant gelezen, niet eens als voorspelling maar als simpele vaststelling. Je kunt de discussie over overbevolking volgens mij ook niet voeren - of vooraf al winnen - door de cijfers te downplayen of door te gaan wapperen met veel positievere prognoses van het CBS voor het jaar 2040 of 2060.

De afgelopen drie jaar groeide de bevolking telkens met 100.000 per jaar. Sinds dat leuke liedje over 15 miljoen mensen uit 1996 zijn bijna 23 jaar verstreken en in diezelfde periode zijn er zo'n 2,5 miljoen mensen bijgekomen. In mijn geboortejaar (1961) waren het er zelfs maar 11,5 miljoen. Op welke manier je er ook naar kijkt, het gemiddelde komt altijd uit op 100.000 per jaar. Niets wijst op een trendbreuk, eerder op een toename van het aantal (klimaat)vluchtelingen. De vraag is dan ook legitiem wat het plafond is. Willen we in een land leven met 20 miljoen mensen of is dat een onleefbare situatie?


Na het downplayen volgt dan vanzelf het op de man spelen, ik zou bijna zeggen: het op de Mann spelen. Mijn voor- en achternaam suggereren namelijk dat ik pas vijf jaar geleden hier ben aangekomen met een koffertje vanuit Berlijn. Die grap kan ik wel hebben, want mijn eerste thriller stond in de speciaalzaak tussen de vertaalde romans. De werkelijkheid is dat mijn voorouders hier rond 1850 arriveerden, dus ik ben aardig ingeburgerd. Bijkomend voordeel is dat ik zowel mijn handen in onschuld kan wassen als het gaat om de slavernij als om WO2.

Vervolgens wist iemand te melden dat ik een onbetrouwbare bron ben, omdat ik ooit schreef voor het weekblad Actueel. In werkelijkheid is het Aktueel met een K, al deed dat blad zijn naam alle eer aan. Zo interviewde ik al in 2006 zangeres Floor Jansen, dertien jaar voordat haar naam ineens rondzong op verjaardagen. Het zal verder niemand verbazen dat ik de eerste journalist was die iets schreef over versneld aflossen en het is ook wel aardig om te vermelden dat ik al in 2011 een omslagverhaal publiceerde over tiny houses. Als je me dus iets kunt verwijten, dan is het niet dat ik slordig met feiten omspring, maar juist dat ik vaak iets te ver op de feiten vooruit loop.


                                                                                        (wordt vervolgd)

20 opmerkingen:

  1. Immigratie is van alle tijden. De VS is zelfs (op een klein deel Native Americans na) volledig opgebouwd door immigranten en heeft de meest evenwichtige bevolkingspiramide van de wereld. Aan de andere kant van het spectrum vind je Japan. Het land heeft een "zuivere cultuur" met verwaarloosbare immigratie. De bevolking is vergrijsd en krimpt en de economie stagneert al 20 jaar. Nederland te druk? Vraag een inwoner van Singapore wat drukte is. Maar als iedereen in de Randstad wil wonen dan moeten we misschien toch gaan nadenken of we het groene hart niet toch moeten gaan volbouwen. Mooi hoor, al die groene weiden (zonder koeien overigens, die staan dag en nacht op stal) maar misschien dat een half groen hart genoeg is? Met groene woonwijken en een groene infrastructuur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er valt wel wat af te dingen op je verhaal over Japan, want dat is niet alleen maar negatief. Over de implicaties en nadelige effecten van overbevolking gaat het in een volgend blog.

      Verwijderen
    2. Ben benieuwd naar je volgende blog. Ik hoop dat je "overbevolking" een beetje wetenschappelijk formuleert, bv aantal inwoners per km2 en niet alleen cultureel/politiek. Ik wandel over Lange Afstandspaden dwars door het land en het valt me op dat Nederland ook dicht bij de grote steden vaak heel leeg en plattelands is. Ik was laatst in Nessersluis aan de Amstel, op een steenworp van Amstelveen. Het is daar stil, leeg en dorps en er komt alleen een buurtbus. Het is ook een fraai landschap maar de keuze om dit te bewaren is politiek. Het is druk op de wegen, in de trein en in de grote steden, maar daarbuiten is Nederland opvallend rustig en leeg. Vooral als je het vergelijkt met metropolen als Londen en Parijs. Dus wees heel voorzichtig met het woord "overbevolking"

      Verwijderen
    3. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Iedereen die zich zorgen maakt over bevolkingsvraagstukken zou ik aanraden de volgende blogs van Tim Durban - Wait-But-Why te lezen. De hele wereldbevolking past schouder-aan-schouder in een kubus van iets meer dan een kubieke kilometer (1 km3). Het gaat natuurlijk niet alleen om de mensen maar ook om de "resources", maar toch.
    https://waitbutwhy.com/2013/08/what-if-all-71-billion-people-moved-to.html


    https://waitbutwhy.com/2015/03/7-3-billion-people-one-building.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een leuk feitje: van alle op aarde levende organismen vertegenwoordigen aardwormen 10 keer zo veel biomassa als mensen. En gedomesticeerd vee (voor melk en vlees) ongeveer 1,5 - 2 keer zo veel biomassa als mensen. Dus minder vlees en melkproducten eten en meer....aardwormen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je de overbevolking wereldwijd bekijkt, hoop ik dat er meer mensen minder kinderen krijgen. Dat is helemaal geen hot item in de klimaatdiscussie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit gebeurt vanzelf. Het aantal kinderen per vrouw hangt nauw samen met de ontwikkeling van een land, met name de gezondheidszorg (kindersterfte), onderwijs voor (aanstaande) moeders en economische ontwikkeling. Alleen in Afrika en een paar landen in Azie ligt het aantal kinderen per vrouw nog boven de vervangingswaarde van 2. De wereldbevolking piekt naar verwachting tussen 2040 en 2050 en gaat daarna dalen. In westerse landen zal dit veel eerder gebeuren. Migratie kan wel de verdeling van de bevolking over de wereld beinvloeden, maar zoals boven al aangegeven is er genoeg plek voor iedereen. Maar we moeten ons niet met 8 miljard mensen elke dag willen verplaatsen in voertuigen van 2000 kg of per persoon per jaar het gewicht van een koe aan vlees willen verorberen. Maar er zijn genoeg alternatieven.

      Verwijderen
  5. 7.75 milliard mensen denk je eens in wat een enorme hoop stront en pies dit vertegenwoordicht, to much voor this beautyfull bleu planet, ach luister naar Steele's I am calling You uit Bagdad Café, zo snel gaat dit wij autenthieke Friesen, weten dat ooit Karel de Grote dit zij over ons, ""de Friesen zijn een vrij volk, zo lang de vogels vliegen, en de wolken langs de hemel gaan "", ach die paar zich Nederlander noemende allochtoonse Duitsers mogen blijven, mits zij hun plaats kennen ! groet hier in Frankrijk droog en 33° !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laten die aardwormen maar onze poep verwerken, die zijn daar zeer bedreven in.:) Maar al die methaanscheten van onze veestapel, dat is echt een probleem.

      Verwijderen
    2. U spreekt toch voor Uw zelf ! methaanscheten jé jé, en hoeveel methaan gas vertegenwoordicht dit dan wel, ja overheid ! er sterven 8000 mensen, aan het roken, en er gaan 40 000 mensen dood door de luchtverontreiniging, manipulatie, ik zie het niet gebeuren alle menselijke inwoners op één - 1 vierkante KM. praatjes voor aan de bar, niets op tegen !

      Verwijderen
  6. De "fertility rate", het aantal kinderen per vrouw, ligt in India momenteel precies op de vervangingswaarde van 2,1. Toch zal de bevolking nog lang groeien, want de huidige generaties stammen nog uit het tijdperk van de hoge vruchtbaarheid en die moeten eerst "uitsterven". Bovendien worden die mensen door verbeterde gezondheidszorg ook nog ouder, dus het duurt vele generaties voordat de bevolking stabiliseert. Op de website van de VN is over dit onderwerp alles te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om nog even terug te komen op de vraag in de titel van je blog: Waarom staat overbevolking niet hoog op de politieke agenda? Het antwoord is dus tweeledig: ten eerste is het helemaal geen probleem en ten tweede lost het probleem zichzelf op en kun je er beleidsmatig bijzonder weinig aan doen. En als je er al iets aan zou willen doen, met lokale maatregelen (je bouwt een hek, een muur of gooit de grenzen dicht) dan heeft dit nul effect op mondiaal niveau. Je rommelt alleen wat met migratiestromen. Het enige wat (een beetje) helpt is de ontwikkeling sturen van de armste regio's in Afrika (gezondheidszorg, onderwijs). Maar de autonome ontwikkeling van een land is het belangrijkste. Zie het boek Factfulness van Hans Rosling

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gerhard, ik daag je uit om je volgende blog te schrijven vanuit je achtergrond als politicoloog en planoloog (in beide heb je een academische graad meen ik) en niet zozeer vanuit je rol als journalist van een mannenblad. Dit onderwerp vraagt om een zorgvuldige pen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Politicoloog en Planoloog, het laatste weegt het zwaarste loog voltooid verleden tijd van liegen ! manipulatie tot het einde der tijden !

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Dank je. Ik heb 12 jaar geleden mijn tv de deur uit gedaan en 5 jaar geleden het dagblad. Dat levert mij 2 a 3 uur per dag tijd om echt diep in een onderwerp te duiken (of om andere leuke dingen te doen). Heb wel een abonnement op De Correspondent genomen, waar men nog echte onderzoeksjournalistiek bedrijft. Follow The Money is ook goed maar wat beperkter in de keuze van onderwerpen.

      Verwijderen
  10. Niet alleen groeit de bevolking (voorlopig nog), mensen leven ook steeds langer. En we hebben meer behoeften dan de aarde kan leveren op dit moment. Ik heb (en ik heb me er minder in verdiept dan jij, René) vaak het idee dat politici wat wegkijken. Sowieso is de lange termijn niet zo aantrekkelijk voor politici. Het scoort toch minder. En daarbij is het (en dit bedoel ik als een uiting van begrip voor de politiek) zo'n kluwen van vraagstukken dat het lastig aan te pakken is. Ik wacht het vervolg van deze blog eerst maar eens af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anarchisme zelfbestuur, indien nodig met referenda, poliek is iets ransigs wat overblijft op de rand van de borden na een mooie maaltijd !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen