Zoeken

vrijdag 29 maart 2019

Het geluk is vaak ver te zoeken in een van de gelukkigste landen ter wereld

Een paar dagen geleden zag ik de fascinerende documentaire 'En nu verandert er langzaam iets' in de bioscoop. Op een doordeweekse dag, na eerst vijftig kilometer te hebben gefietst en een half uur op een bankje te hebben gezeten met een ijsje. Dat was een ideaal voorprogramma, omdat een dergelijke levensstijl volstrekt haaks staat op het eindeloze getob met coaches en rollenspelen dat je in deze film krijgt voorgeschoteld. 


Het mooie van deze documentaire (die waarschijnlijk binnenkort al een keer op de buis te zien zal zijn bij KRO/NCRV) is dat regisseur Menna Laura Meijer alle interventies, sessies, praatgroepen en groepsgesprekken klinisch in beeld brengt, zonder te duiden of te oordelen. Het is aan de kijker om er al dan niet iets van te vinden, al zal het haar waarschijnlijk niet verbazen dat de beelden in de bioscoop soms tot enig gegniffel leiden.

Grote vraag is natuurlijk hoe het kan dat zoveel mensen in deze maatschappij vastlopen, vertwijfeld raken en vol opgekropt verdriet blijken te zitten. Het coachen van werknemers kun je dan nog wel plaatsen - zeker als ze zich bezig houden met sales en klantencontact - en datzelfde geldt voor agressietraining voor handhavers. Opvallender is dat steeds meer mensen een uitgestoken hand zoeken als het gaat om werk, liefde en ouderschap.


Ergens middenin de documentaire spreekt een van de coaches het verlossende woord. De ontkerkelijking en de ontzuiling hebben ons weliswaar uit een keurslijf bevrijd, maar ons tegelijk ontheemd en verweesd achtergelaten. Zonder het gevoel ergens bij te horen, zonder de troostende aanwezigheid en geborgenheid van een grotere groep of een liefhebbende God, gedragen we ons als bange, onzekere kinderen vol levensvragen en existentiële angst.

Daar kun je hele boeken over volschrijven - en daar zíjn al hele boekwerken aan gewijd - maar nog niemand heeft een pasklare oplossing uit de hoge hoed getoverd. Dat gevoel blijft ook over na het zien van deze film: je kunt met varkens knuffelen tot je er zelf bij in slaap valt, maar van binnen blijft het knagen en het maakt ook geen einde aan de keuzestress, de faalangst en die voortdurend op de loer liggende uitputting. Steeds meer mensen voelen zich overvraagd en overspannen en dreigen overboord te vallen.


Zelf heb ik daar natuurlijk ook geen kant en klaar antwoord op, behalve de nogal voor de hand liggende vaststelling dat je in elk geval geen last hebt van werkstress wanneer je niet meer werkt (of alleen maar dingen doet die je heel erg leuk vindt en die je energie bezorgen). Sinds ik niet meer in loondienst ben en bijna mijn hele hypotheek heb afgelost slaap ik elke nacht als een roos en is het risico op een burn-out gereduceerd tot nul. Als 'aflosgoeroe' heb je zelf natuurlijk ook geen enkele behoefte meer aan coaches, hulpverleners, psychologen of zelfhulpboeken.

Toevallig kreeg ik deze week een mail van enthousiaste lezers die 'aflossing' omschreven als een vorm van 'verlossing'. Je bevrijdt jezelf niet alleen uit de greep van de bank (en verlost je van je schulden), maar je maakt gaandeweg ook een bijna spirituele ontwikkeling door. Wat begint met een administratieve handeling is vaak de aanzet tot een veel ingrijpender verandering in je gedrag en je kijk op het leven. Maar daarover volgende week waarschijnlijk meer als ik in de bioscoop gekeken heb naar een andere interessante documentaire waar ik erg naar uitkijk.

23 opmerkingen:

  1. mag ik dit geleuter vinden?


    Je bent een coach net als die anderen.

    Je hebt het over God maar je ziet niet de oplossing.

    Waarom niet? Omdat Geld jouw God is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En chess, dat vind ik dan weer geleuter.

      Verwijderen
    2. Nee: geld is slechts een middel, geen doel op zich. Het gaat hier in huis al heel lang niet meer over geld.

      Verwijderen
    3. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Voor mij komt dit allemaal heel erg herkenbaar over. Zelf uit de ratrace gestapt toen de kans zich voordeed dit ook nog eens met bonus te doen maar nu angstig om wat anders te zoeken. Want wat ik niet meer wil weet ik heel erg goed wat ik wel wil is een stuk moeilijker.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begin voor de aardigheid eens met een dag vrijwilligerswerk.

      Verwijderen
  3. Ik ben heel blij met God in mijn leven. God is er voor iedereen. Hij geeft ons de keuze om voor Hem te kiezen of niet. Zijn deur staat altijd open. Bezoek eens vrijblijvend een kerkdienst als je vastloopt of vertwijfeld raakt. Of zoek God op in een gebed. Hij is altijd dichtbij..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt erop dat "wij mensen" een leidraad/leiding nodig hebben in ons leven. Zonder dat voelen we ons blijkbaar stuurloos.

    Je stuk over aflossen is herkenbaar. Hoe meer we iedere maand extra aflossen, hoe meer we nadenken over een ander soort leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een domino-effect, waarbij de ene stap vrijwel automatisch leidt tot de andere.

      Verwijderen
  5. Ik, als nuchtere noorderling, denk er heel makkelijk over; maak je niet druk om dingen waar je zelf geen invloed op hebt, blijf dicht bij jezelf en ga niet meedoen met "de rest". Kijk niet naar een ander. Al die zelfhulpgroepen/boeken; heb je er 1 gelezen, heb je ze allemaal gelezen is mijn mening. Het is niet zo moeilijk....als je het maar wilt zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hm, ontkerkelijking heeft er voor mijn gevoel niets mee te maken, maar de toename aan taken/prikkels daarentegen...

    Mijn gezin van nu bestaat uit 5 personen, net als het gezin van mijn ouders waarin ik ben opgegroeid. Net als mijn ouders zijn wij gelovig, maar niet praktiserend. We wonen in hetzelfde huis, aangezien ik mijn ouderlijk huis overkocht. Maar ondanks de korting die ik kreeg, konden wij dat niet op 1 salaris betalen. In het gezin van mijn ouders werd (en wordt) gezamenlijk nooit meer dan 40 uur betaald werk verricht en na 17 uur had de baas geen invloed in huis. In ons gezin wordt gezamenlijk 70 uur gewerkt, bijna het dubbele dus, en ook buiten kantooruren wordt snel reactie verwacht. Dat niet alleen, wij worden ook verwacht ons werk leuk te vinden, te genieten van onze ontplooiing en "levenslang te leren", terwijl van mijn ouders op hun 40e werd geaccepteerd dat ze als "oudere garde" al aftelden naar hun pensioen.
    Mijn ouders waren/zijn bevriend met 1 stel, tegenwoordig ben je sneu als je niet een vriendengroep hebt die uit minstens 20 personen bestaat. En samen met je partner deel uitmaken van dezelfde groep is al helemaal niet meer van deze tijd. Verplichtingen als vrijgezellenfeesten en babyshowers doemen op, waar mijn ouders nooit hun vrije tijd of geld aan hoefden te besteden.
    Mijn ouders gingen in hun vrije tijd wandelen of fietsen met hun kinderen, geld uitgeven aan de sportschool vonden ze maar gek. Nu word ik bestraffend aangekeken door de huisarts als ik zeg dat ik niet sport (maar wel veel beweeg), en de weekenden besteden wij als ouders aan het vervoeren en begeleiden van onze kinderen, die wel sporten. Vroeger gebeurde dat op de woensdagmiddag, maar dan wordt er nu gewerkt door alle ouders, dus activiteiten concentreren zich in het weekend. De huishoudelijke taken zijn onveranderd gebleven, mijn ouders beschikten ook al gewoon over de technische geneugten zoals een wasmachine en vaatwasser, dus daar is geen tijd meer te besparen. En waar mijn ouders dus uren en uren de tijd hadden om hun brein de nodige rust te gunnen, is daar voor ons echt veel minder van over. En dan maken wij nog niet eens gebruik van sociale media, want ook daarvan wordt van onze generatie verwacht dat men actief deelneemt. Geen whatsapp, Facebook en Instagram? Wat mankeer je?

    En veel, zo niet alles is gebaseerd op keuzes uiteraard... Maar dit is wel de standaard geworden. En dat betekent dat als je kiest om gezamenlijk slechts 40 uur buitenshuis te werken, niet te sporten, niet deel te nemen aan sociale verplichtingen buiten een paar goede vrienden om, je af te sluiten van sociale media, je hypotheek af te lossen om minder te kunnen gaan werken... Dat je enerzijds een veel rustiger leven leidt, maar anderzijds dat je steeds bewust afwijkt van de norm. En dat kost ook veel energie, uitleg aan omstanders en de kinderen, en het gevoel "anders te zijn", terwijl mijn ouders mee konden met de stroom zonder ooit kritische vragen te krijgen over hun keuze.
    In die tijd was het waarschijnlijk eerder omgekeerd, en kreeg je kritische vragen als de ouders in het gezin samen 1,5 FTE of meer werkten. Dus dat is wel degelijk veranderd. En mijn man is 5 jaar geleden nog ontslagen nadat hij (in een typische mannensector) het verzoek deed om 4 dagen te gaan werken in plaats van 5, dus onze 'emancipatie' is wat mij betreft ook een enorme wassen neus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed - en herkenbaar - verhaal dat klopt als een bus. Waarschijnlijk ken je mijn boek Het nieuwe nietsdoen? Daarin stip ik bijna alle onderwerpen aan die je hierboven noemt. Overigens: als ik in gezelschap (jong of oud) opmerk dat vroeger alles een stuk overzichtelijker was, dan noemen ze je al snel een 'ouwe lul'.

      Verwijderen
  7. Ik blijf mij tegen dit denken, dat niets doen de bevrijding brengt verzetten, een mooi beroep cq ambacht uitoefenen verrijkt de geest en daar door je leven, niets doen en in de bioscoop zitten is voor mij zo oud als ik ben 82, nog steeds onaanvaardbaar, deze dans om het gouden kalf (hypotheek), komt op mij over als een ondenken, of je zonder deze hypotheek je levens pericelen wel de baas kunt, betwijfel het, zoek je rust in een mooi oud denken, in ieder geval lees er over, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er niet om dat je niets gaat doen, maar dat je de vrijheid krijgt om te doen wat je leuk vind. Zoals vrijwilligerswerk en schrijven. En een ander gaat schilderen of houtbewerking. En weer een ander blijft werken waar hij altijd al werkte, omdat dat zijn passie is.

      Verwijderen
    2. Maar die vrijheid is toch altijd aanwezig, heeft niets met het uitoefenen van het verdienen wat je nodig hebt voor je onderhoud, dit kun je ten alle tijden aanpassen, waardoor je ruimte krijgt voor andere dingen, het hier gepredikte niets doen, vind ik niet juist, groet !

      Verwijderen
    3. Er word hier juist niet gepraat over nietsdoen. De eigenaar van dit blog schrijft elk jaar een boek, schrijft tussendoor columns, doet vrijwilligerswerk en praat met journalisten. En wie weet wat hij nog meer doet. En die vrijheid is bij vele mensen niet aanwezig, heel veel mensen zitten muurvast in een baan die ze niet leuk vinden of zelfs muurvast in nog meer aspecten van hun leven.

      Verwijderen
    4. 99% van de huidige geschreven boeken, liggen of bij de slegte, of gaan in de versnipperaar, ieder één voelt zich geroepen een boek te schrijven, ok with me, maar misschien zouden ze er beter aan doen de echte literatuur te lezen, en dat zich op de borst slaan van vrijwillegers werk doen, who knows, de uitleg over de muurvast zittende, kunt U vinden bij Faust zijn Mephistophélés die al die homoncules met Iphone creéerde, mijn devies doen wat je met plezier doet, net zo lang zoeken, en ook risico nemen, tot je het vindt, je levens vervullende arbeid, niet achter de centjes waar je toch nooit genoeg van krijgt aan rennen, groet !

      Verwijderen
    5. Volgens mij begrijp je echt totaal niet waar het hier over gaat en ga je dat ook niet doen. Ik geef het op.

      Verwijderen
  8. Ja komt steeds meer voor dat ik mensen overschat, geeft niet sans rancune, gaat U goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, gek dat je jezelf na meer dan 80 jaar nog niet goed kent

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen