Zoeken

vrijdag 15 maart 2019

Bestaat er ook zoiets als tevéél pensioen?

Als het om pensioenen gaat, hebben bijna alle berichten in de krant een onheilspellende ondertoon. Het huidige stelsel is verouderd en niet toekomstbestendig, jongeren subsidiëren ouderen terwijl ze zelf door moeten werken tot ver na hun zeventigste en gepensioneerden hangt opnieuw een korting boven het hoofd. Al dat gesomber verhult dat er een grote groep is - naar schatting gaat het om een kwart van alle mensen in loondienst - die te véél pensioen opbouwt en dus eigenlijk onnodig lang doorwerkt.


Nu kun je erover twisten of er zoiets bestaat als 'te veel' pensioen, want het is een luxeprobleem als er elke maand zo veel op je rekening staat dat je nergens rekening mee hoeft te houden. Er zijn 65-plussers voor wie het al een onoverkomelijk probleem is als de energierekening met een paar tientjes omhoog gaat, dus die vliegen meteen in de gordijnen als ze de kop boven dit blog lezen en zouden dolgraag wat meer te besteden hebben.

Tegelijk sprak ik vorige week een leeftijdgenoot (en dat bedoel ik letterlijk want we schelen maar een paar maanden) die zijn ABP-pensioen laat uitkeren vanaf zijn 60ste en eigenlijk ook van plan was op die leeftijd te stoppen met werken. Hij deed zijn werk de laatste jaren echter met zoveel tegenzin, dat hij besloot om het bijltje er al een paar jaar eerder bij neer te gooien. Van het woord 'plakbandpensioen' had hij nog nooit gehoord, maar die term lijkt precies te zijn bedacht voor zijn situatie.


Met een hypotheekvrij huis had hij niet veel meer dan 500 euro per maand nodig om van te leven, vertelde hij voordat hij begon aan een opsomming die me heel bekend voorkwam. Voor de deur stond een bijna vijftien jaar oud boodschappenautootje en vakantie interesseerde hem niet. In plaats daarvan luisterde hij de hele dag lekker naar muziek, precies zoals hij deed toen hij zeventien was. Om zijn vroegpensioen aan te vullen, verkocht hij via Marktplaats elpees die hij (drie)dubbel had en zo redde hij het prima.

Toen ik onlangs in het RTL Nieuws vertelde dat ik me uitstekend weet te vermaken met een bioscoopabonnement van 20 euro per maand, een oude fiets en een paar boterhammen met kaas voor tussen de middag, reageerden veel mensen in de trant van: 'Ja, zo kan ik het ook'. Blijkbaar wordt het gezien als een vorm van vals spelen, wanneer je jezelf veroordeelt tot een vroegpensioen op bijstandsniveau. Dat klinkt erger dan het is (want in werkelijkheid krijgen we helemaal geen toeslagen of uitkeringen en leven we van ongeveer 2500 netto per maand), maar in mijn boeken noem ik het de Grote Verdwijntruc.


Toen ik mijn baan kwijtraakte, was ik 52 zodat ik opgescheept zit met een pensioengat van een kleine 16 jaar. Daar staat tegenover dat mijn vrouw een parttime baan heeft in het onderwijs en voorlopig van plan is door te werken tot haar AOW-datum. Bij elkaar opgeteld komen we straks uit op een netto pensioen dat aanmerkelijk hóger ligt dan het bedrag waar we nu elke maand al van rondkomen. Natuurlijk is dat maar een schatting, maar je moet niet uitsluiten dat zelfs wij uiteindelijk nog te veel aanvullend pensioen hebben opgebouwd.

Vanaf volgende week ga ik opnieuw 'vals spelen', want dan belooft het eindelijk echt lenteweer te gaan worden. Als het KNMI het bij het juiste eind heeft, posteer ik me in een luie stoel in de achtertuin en ga ik heerlijk zitten lezen in een bibliotheekboek. Op zo'n dag geef ik bijna niets uit, maar ik hoef ook niet in de file te staan, te vergaderen of me te haasten. Misschien denk jij bij 'pensioen' wel aan verre reizen, dure campers en eindeloos veel citytrips, maar ik geniet vooral van het feit dat er niets meer van me gevraagd wordt en dat er ook helemaal niets meer moet.

21 opmerkingen:

  1. Binnenkort is mijn echte pensioen leeftijd. Omdatnik nu best veel inkomstenbelasting betaal, zie ik uit naar die dag. Ik geef een feest voor twee dozijn mensen.
    Het is niets dat die aow leeftijd is verhoogd, maar dat we ook zoveel meer inkomestenbelasting moeten betalen tot die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Klopt. Daar snijd je een belangrijk punt aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Ik werk al vanaf mijn 21e, direct aansluitend aan mijn studie in de zorgsector, waar maandelijks een aanzienlijk deel van mijn salaris naar het pensioenfonds gaat. Het reeds opgebouwde maandbedrag dat mijn pensioenoverzicht aangeeft is nu al hoger dan het bedrag waar ons gezin van 5 nu maandelijks van rondkomt. En ik ben een dertiger! Ik zou heel graag van die verplichte starre opbouw afwillen. In plaats daarvan worden we waarschijnlijk in de toekomst verplicht om nog meer pensioen te gaan opbouwen (echtgenoot is zelfstandig, en bouwt nu heel bewust niets op maar de woning is wel al bijna vrij!). Stom systeem, want ik betwijfel eigenlijk of ik vrij ben om mijn pensioen al (veel) eerder te laten uitkeren, volgens mij kan dat pas vanaf mijn 71e. Ik zal het nog eens nazoeken, wel een goede vraag eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heb je nu de keuze je pensioen vanaf je zestigste in te laten gaan. Dat hoeft echter niet als je zelf genoeg hebt gespaard en afgelost.

      Verwijderen
  4. Op 1 augustus 2017 ben ik na precies 46 jaar overheidsdienst gestopt. Hypotheekvrij en plakbandpensioen had ik al gelezen. Ik was toe 62 jaar. Ik had het wel gehad en was de laatste jaren al steeds iets minder gaan werken. Ik heb gekeken wat ik nodig zou hebben om normaal door te kunnen leven. Daarna heb ik op mijnabp gekeken wat er aan pensioen naar voren viel te halen.
    Het bedrag dat ik zou ontvangen was ongeveer gelijk aan wat ik met 28 uur per week werken verdiende. De keus was snel gemaakt. Wat mij wel opviel was dat ondanks de 46 jaar werken, de pensioenopbouw de laatste jaren het hardst gaat, In mijn geval, elke maand doorwerken 10 euro extra pensioen voor de rest van je leven. Maar goed kijk wat je nodig hebt / denkt te hebben, En nu, na ruim anderhalf jaar thuis, kan ik zeggen dat het mij goed bevalt. Geen stress, veel boeken gelezen, muziek geluisterd, met de caravan op stap geweest, lekker in eigen tuin gezeten, wandelen, fietsen enz. En bedenk, niet alle leuke dingen kosten geld . Wat wel van belang is dat je vaste lasten laag zijn, dat betekent geen of weinig hypotheek en dat soort dingen. Ook ik had een "aflossingsvrije" hypotheek. Dat vergt iets van je, nl zelf aflossen. Gelukkig hebben we dat met enige regelmaat gedaan en is er nog een klein deel over, dat we in de komende 10 jaar mogen aflossen (of laten staan en verlengen?) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hypotheek kan vaak wel worden verlengd als de resterende schuld laag is en het pensioeninkomen voldoende. Sommige aflossingsvrije hypotheken hebben geen einddatum en lopen door tot 'datum aflossing' of tot het jaar waarin je 100 wordt.

      Verwijderen
  5. Het valt me op hoe weinig mensen rekensommetjes maken over hun toekomst en wanneer ze kunnen stoppen met werken. Zelf zijn wij bezig met het creeren van een eigen basisinkomen om op ons 58e te kunnen stoppen.

    Misschien een brutale vraag, maar is €2500 netto per maand niet ruim voldoende om mee rond te komen, zeker met je hypotheek bijna afgelost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen rekenen zich rijk en willen meer en blijven doorwerken. Kijk wat je nodig hebt. Als je je uitgavenpatroon van afgelopen jaren hebt weet je wat kan. Voor mij lukt het.

      Verwijderen
    2. In ons geval is 2500 euro netto ruim voldoende, met die aantekening dat we nu nog twee (studerende) kinderen thuis hebben wonen én een laatste stukje spaarhypotheek (bruto maandlasten 480 euro). Zonder kinderen/hypotheek heb je aan 2000 euro natuurlijk ook meer dan genoeg.

      Verwijderen
    3. Dat verklaart veel ja. Studerende kinderen kosten aardig wat geld. Dan nu nog dat laatste stukje hypotheek aflossen scheelt ook een hoop.

      Verwijderen
  6. Mijn partner is 13 jaar ouder dan ik ben, hij heeft een wao uitkering, daarnaast werkt hij nog een aantal uren. Hij zou zo kunnen stoppen en dan alleen zijn uitkering blijven ontvangen, dat wil hij nu nog niet. Wij gaan na nog 2 flinke uitgaven aan ons huis, de hypotheek versneld aflossen zodat we, als hij zijn aow en pensioen ontvangt, geen hypotheek meer hoeven te betalen! Dan kan ik wellicht ook 1 dag minder gaan werken, ik werk ook maar 3 dagen gelukkig, zodat we dan samen 5 volle dagen samen kunnen genieten per week....Lijkt ons heerlijk; de omgekeerde werkweek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt gelukkig verschillende ideéen over het leven, heb tot mijn 70 igste met plezier gewerkt, altijd de balans tussen werken en rusten goed weten te bewaren, volgens mij hangt het helemaal er van af of je werk je ambacht noem maar op je boeid en voldoening geeft, stress moet je vermijden, en schulden ook, wij zijn nu ver over de 80ig, maar hebben spijt niet langer ons creatieve werken te hebben volgehouden, je leven is zoveel gevulder met doen en denken en vooral inspirerende contacten, je komt in een heel andere dimensie van het leven terecht,
    maar goed ieder zijn idée, groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar. Iedereen mag van mij ook zo lang mogelijk door blijven werken als hij zelf wil. Mijn boeken zijn vooral bedoeld voor al die mensen die dat niet willen, die vinden dat er belangrijker zaken in het leven zijn dan werk of die er tegenop zien om tot hun 70ste fulltime door te moeten blijven ploeteren.

      Verwijderen

  8. Ja als je je leven invult met ploeteren, kun je beter stoppen, je leven is waarschijnlijk veel langer met een activiteit dan als rentenaar, van daar mijn devies doe wat je met plezier doet ook al betaald het misschien minder, want geld maakt niet gelukkig, en iets contres coeur dagelijks te moeten doen, verveelt gauw, en kan voor veel stress zorgen, en belangrijke zaken, zijn en waren voor ons, onze ambachten, de laatste was viticulteur, wijnbouw en wijnmaken, prachtig oud vak met en in de natuur volop risico's en met behulp van de Zon mooi wijnen, nooit echt rijk, maar wel de echte qualiteits keuken, mijn vrouw had terzijde haar artistieke bezigheden, en wat ons blijft is het beproeven van de wijn, en ons leven, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind het uberhaupt onmogelijk om nu al te weten hoeveel we nodig hebben over 30/35 jaar... bizar.. we zijn wel bezig met lasten verlagen, sparen/beleggen etc hoor, maar heb nog totaal geen beeld van de kosten die we dan hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nu zitten we in een hele andere situatie dan over 30 jaar.. (als we hier blijven wonen is de hypotheek afgelost, ik gok dat de kinderen ook wel de deur uit zijn (dan 36 en 39) misschien zijn er wel kleinkinderen.. zo lastig om uberhaupt een schatting te maken (los van inflatie nog... :p )is gewoon te ver weg..

      Verwijderen
    2. Belangrijk bij het ouder worden lekker eten, mooie kwaliteit, leuk wijntje, kan heel passioneel zijn, de ééne passie vervangt de andere, en dan het komt zo als het komen moet, en soms zo heel anders als vewacht ! helaas zou je denken, maar nee dat geeft het leven nu juist zijn waarde !

      Verwijderen
  10. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen