Zoeken

vrijdag 5 april 2019

Carrière maken is eigenlijk maar een dwaas en verouderd concept

Afgelopen weekend stond er een interessant dubbelinterview in De Volkskrant dat nog veel interessanter zou zijn geweest wanneer ze Heleen Mees zouden hebben laten sparren met mij in plaats van met mede-feministe Asha Ten Broeke. Hoewel de dames het op deelterreinen met elkaar oneens zijn, valt er op hun gedeelde levensfilosofie nog wel het een en ander af te dingen. Want waarom zouden mensen (M/V) überhaupt carrière willen maken? En waarom werkt niet gewoon iederéén (M/V) lekker in deeltijd?


Zo blijft het wringen dat Heleen Mees allerlei ferme uitspraken doet over het verdelen van zorgtaken, terwijl ze zelf geen kinderen heeft en geen partner. Dat hoeft geen beletsel te vormen voor een gezonde, afgewogen stellingname, maar ik ga ook niet vanachter de keukentafel zitten commanderen hoe de inuit precies vissen moeten vangen. Je weet als vrouw pas hoe het is om kinderen te hebben, en wat dat geestelijk en hormonaal allemaal met je doet, zodra het zover is.

Zo was mijn eigen echtgenote voornemens om na de geboorte van onze oudste zoon in 1991 voortaan 2,5 dag per week te gaan werken in het basisonderwijs in plaats van fulltime. In de praktijk bleek dat haar tegen te vallen, zodat ze uiteindelijk jarenlang alleen op maandag heeft gewerkt en op woensdagmorgen. In de visie van Heleen Mees heeft zij zich op deze manier 'opgeofferd voor mijn carrière', terwijl ik haar omgekeerd juist de vrije hand gaf om zo veel of zo weinig te werken als ze zelf wilde of aankon.


Voor een vrouw is een zwangerschap oneindig veel ingrijpender dan voor een man, net zoals een meisjeslichaam in de puberteit ook veel radicaler verandert dan dat van een jongen. Dat heeft allemaal gevolgen die je niet zomaar kunt wegwuiven met de gemakzuchtige dooddoener dat mannen net zo geschikt zijn om zorgtaken te verrichten als vrouwen. Nogmaals: mijn vrouw had haar baby geen vijf dagen achtereen kunnen missen, terwijl ik na een weekje verlof weer fluitend en zonder centje pijn naar mijn werk ging.

Weliswaar besefte ik opeens dat ik - als vader en hoofdkostwinner - niet langer het centrum van de wereld was, maar hormonaal was er niks gebeurd in mijn lichaam, of in elk geval niks noemenswaardigs. Uiteindelijk zou mijn vrouw meer dan twintig jaar lang 1,5 dag per week blijven werken. Daarmee was ze met de hakken over de sloot 'financieel zelfstandig', maar wel vergooide zij op deze wijze voorgoed haar carrièrekansen.


De grap is dat zij haar werk nog altijd leuk en bevredigend vindt, maar helemaal geen carrière wilde maken, net zoals ik bijna dertig jaar lang met veel plezier verslaggever ben geweest zonder dat ik eindredacteur of hoofdredacteur wilde worden. Bij heel veel banen is het niet eens mogelijk om hogerop te komen en heel veel mensen hebben ook helemaal niet die ambitie. Ik wilde boeken schrijven (een heb dat ook heel lang gedaan in de avonduren), maar ik ben anderszins nooit op weg geweest naar de top.

Haal je die factor weg uit de redenering van Heleen Mees, dan stort haar wat starre wereldbeeld als een kaartenhuis in elkaar. Een machtsstrijd tussen mannen en vrouwen? Misschien in de serie The Handmaid's Tale of in hartje New York, maar niet in huize Hormann waar we de taken heel vredig hebben verdeeld en de rollen inmiddels hebben omgedraaid. Nu mijn jongste zoon volwassen is, werkt mijn vrouw inderdaad die geplande 2,5 dag per week, terwijl ik min of meer met vroegpensioen ben en steeds meer huishoudelijke taken op me neem.

Zo leiden we allebei een tevreden, overzichtelijk en stressloos bestaan zonder het knagende gevoel dat we niet toekomen aan de dingen die het leven écht de moeite waard maken. Voor Mees is carrière maken bijna een soort fetisj, terwijl je betaald werk ook nuchter kunt bekijken als een manier om alle rekeningen te kunnen betalen. Los daarvan zou het heel feministisch Nederland plezier moeten doen dat mijn vrouw en ik op deze manier, op een paar tientjes na, exáct even veel aanvullend pensioen opbouwen zodat er ook op dat vlak geen sprake is van ook maar enige ongelijkheid.

12 opmerkingen:

  1. Luister naar de Good de Bad and the Ugly, dat is de mannen wereld, slome gevallen met een schortje voor vallen niet onder de noemer mannen, je bent op de wereld om te leven, niet om steeds maar die niet bestaande zekerheid te zoeken, dat getuigt niet van réaliteits zin, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. En dan vrouwen, is het U niet opgevallen dat de vrouwen die sexueel mindervalide zijn, denken de aanvoerders te moeten zijn, van de vrouwen werkende denkende moeders, die op de achtergrond blijvende daar toch de toon aangeven, waar komt dit door dat onze politiek in handen is van mensen die niet de gemiddelde burger uitbeelden, maar de mensen vol afwijkingen, de Romeinen zeiden het al, een gezonde geest in een gezond lichaam, van daar misschien dat ons land zo uit balans is, wat vind U hier van geachte heer , groet !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben pas gaan werken toen mijn jongste zoon naar de kleuterschool ging.Daarna had ik een parttimebaan van 18 uur in de week.Mijn man maakte wel carriere,en is door de stress ziek geworden.Nu ben ik fulltime mantelzorger!Ik had er niet aan moeten denken om mijn kinderen naar allerlei oppascentrales te moeten brengen.Ik heb ze op zien groeien,en dat nemen ze nooit meer van me af!En het geld wat ik verdiende,daarvan hebben we heel veel kunnen reizen,en ookdat nemen ze niet meer van ons af.Heleen Mees weet het allemaal zo goed te vertellen,alleen ben ik het niet met haar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt één vrouw meegemaakt, namelijk de jouwe.

    Mijn moeder (van ongeveer dezelfde leeftijd als jouw vrouw) kon niet wachten om weer aan de slag te gaan na het verplichte verlof. Heerlijk het werk doen wat ze al zoveel jaar met plezier deed.

    Hoeveel plezier je hebt in je werk, en hoeveel tijd je door wilt brengen met je eventuele kinderen (en of je überhaupt wel kinderen wil) verschilt van mens tot mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wat is er op tegen als je succesvol bent in je dagelijkse arbeid, geeft levens vreugde, nu zijn ambachtelijke créatieve beroepen natuurlijk boeiender als administratief werk, ieder heeft zijn keus te maken, maar niets doen heeft mij nog nooit geboeid, ik begrijp wel uit al dit schrijven dat mensen graag stress vrij willen leven, maar dat speelt zich af in je denken, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb echt geen idee wie die twee dames zijn. Heb ze even geGoogled en ze lijken heel druk te zijn met tekstjes typen en voor camera’s te verschijnen. Die Heleen lijkt me een mafketel, lees eens wat over die stalkingrechtzaken. Dat wijzigen van achternaam lijkt me weer wat conformistisch. En ze woont ook nog eens in New York! Wat al een tijdje geen onderdeel meer van Nederland is.
    Lijken me geen subject matter experts.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben gestopt met werken toen mijn 1e geboren werd, ik was nog net geen 25 jaar jong...Ik zou weer gaan werken hoor, natuurlijk zou ik weer gaan werken, maar toen mijn meisje geboren was....nope...lekker bij haar thuis blijven was wat ik wilde. Ik had een leuke baan met een leidinggevende functie. Heb zomaar zonder pardon ontslag genomen, mijn partner bleef 37 uur werken. Na mijn scheiding ben ik 1 jaar afhankelijk geweest van de sociale dienst, en daarna ben ik weer aan het werk gekomen, voor 3 dagen in de week en dat doe ik nog steeds. Ik had deze periode voor geen goud willen missen, mijn kinderen heb ik elke dag zelf verzorgd en nog steeds...Maar een ieder moet dit zelf weten natuurlijk hoe hij/zij de dagen wil vullen...lijkt me heerlijk om nog minder te gaan werken trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanuit politiek en media is men vooral bezig tegenstellingen te creëren of te vergroten. Mensen in een hokje plaatsen en een label geven hoort daar bij. Vrouwen moeten zogenaamd carriere maken en mannen overwinnen.
    De overheid stimuleert dat want die runt de BV Nederland. Meer belastinginkomsten en minder uitkeringen verstrekken komt ze goed uit. Onder de vlag van feminisme mag je je leven lang hard werken..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn, deze post! Ik erger me al jaren dood aan mensen zoals Helen die vinden dat iedereen maar 80 uur per week moet werken en vooral heel veel geld moet verdienen en aanzien moet hebben. Kinderen lijken een soort hobby, een haakwerkje dat je ook wel even een uurtje in het weekend kan doen of als je op vakantie bent. Ik wil dat niet en ik denk dat het ook niet goed voor de kinderen is. Mooi dat mannen tegenwoordig ook meer mogelijkheden krijgen om mee te kunnen zorgen. (Maar toch zijn mannen en vrouwen niet gelijk, je hebt helemaal gelijk over die hormonen. Ik ging 3 dagen werken na mijn verlof en stond met de tranen in mijn ogen dat ik baby alleen bij papa moest achterlaten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen