Zoeken

maandag 21 januari 2019

Het echte gevaar bestaat uit 1,5 miljard Chinezen zonder scrupules

Afgelopen zaterdag kreeg ik in het radioprogramma Spijkers met Koppen de vraag wat er met je gebeurt als je in één jaar tijd 250 films in de bioscoop ziet. In algemene zin zeg ik vaak dat het je horizon verbreedt en je blikveld verruimt. Maar je kunt ook inzoomen en vaststellen dat je op donderdagmiddag maar twéé films achter elkaar hoeft zien om te beseffen dat de wereld er heel anders uitziet dan je tot dat moment toe had gedacht.


Vorige week zat ik, met een nieuw boek dat op uitkomen stond, ineens opgescheept met een propvolle agenda waarbij ik soms zelfs twee interviews achter elkaar moest doen. Die belangstelling overviel me een beetje, omdat ik zelf inmiddels zo gewend ben aan mijn nieuwe leven dat ik het allang niet meer bijzonder vind om per week meerdere films te zien in de bioscoop. Zelfs afgelopen week slaagde ik er, tussen de bedrijven door, in om vijf keer naar de film te gaan.

Op donderdagmiddag zag ik om 16.20 uur in LantarenVenster de IDFA-documentaire Genesis 2.0, een film die iedereen zou moeten zien. Heel vaak, zeker als het om documentaires gaat, vang je in de bioscoop een glimp op van een nabije of verre toekomst waarin het leven op aarde onvoorstelbaar is veranderd.Dat gebeurde ook deze keer, toen ik Chinese wetenschappers hoorde vertellen over synthetische biologie en ik machines aan het werk zag die het DNA van álle levende organismen op aarde 'sequencen'.


Met behulp van deze techniek kan de wetenschap er straks voor zorgen dat er geen enkel kind meer wordt geboren met het Down-syndroom. Ook kunnen geheel nieuwe soorten in het laboratorium in elkaar worden gekunsteld, zodat de mens opeens écht voor God kan spelen. De romanschrijver in mij ziet dan ineens een dystopische toekomst voor zich waarin een in een petrischaal in elkaar geknutseld wezen zich keert tegen de mensheid of zich zo snel vermenigvuldigt dat het op een ecologische ramp uitloopt.

Sleutelscène in de film is het moment waarop een westerse bioloog iets vraagt over ethische bezwaren. Eerst zwijgt de Chinese biologe, om vervolgens met een lege blik terug te kijken die langzaam verandert in een star, vijandig masker. Op dat moment blijkt dat ethiek geen enkele rol speelt bij wat daar in die laboratoria wordt ontdekt en wat daar vervolgens uitrolt. Wij lijken hier nog te denken dat Kees van der Staaij een bedreiging vormt, maar het echte gevaar bestaat uit 1,5 miljard Chinezen zonder enige scrupules.


Een uur later keek ik in hetzelfde theater naar de speelfilm Styx die zorgde voor nog veel meer lastige vragen en morele dilemma's. In deze film reist een Duitse solozeiler, in het dagelijks leven werkzaam als Notartzt, richting de Kaapverdische eilanden als ze vlakbij haar eindbestemming een stuurloos schip ziet dobberen vol Afrikaanse immigranten annex schipbreukelingen. Langsvarende schepen hebben instructies zich afzijdig te houden en ook de kustwacht adviseert haar dringend om door te varen en niet in te grijpen.

Welke keuzes ze vervolgens maakt, en wat daarvan de consequenties zijn, zal ik hier niet verklappen, maar de metafoor is overduidelijk. De solozeiler heeft een mooi schip en een voedsel- en watervoorraad aan boord waarmee ze haar bestemming makkelijk kan halen. Tegelijk is haar schip te klein om al die mensen aan boord te nemen en de voorraad waterflessen ontoereikend. Vragen die de film oproept: maakt hulpverlening het probleem soms niet juist erger? En: wat doet Europa wanneer de vluchtelingenstroom in de toekomst aanzwelt tot onbeheersbare proporties?

Zo verlaat je de bioscoop met een hoofd vol vragen, waar ik zelfs dagen later geen duidelijk antwoord op weet. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of zij andere keuzes zou hebben gemaakt als ze een man was geweest. Minstens net zo interessant is de vraag wat ze zou hebben gedaan als ze geen gediplomeerd arts was geweest, maar een journalist of een account manager. Styx is - net als Genesis 2.0 - een film om uitgebreid over na te praten, maar ook een film waar we in de toekomst waarschijnlijk nog vaak naar terug zullen verwijzen als we voor lastige, misschien wel onmenselijke keuzes komen te staan.

16 opmerkingen:

  1. Benauwend en angstig,begin jaren zestig las ik,als jonge vrouw het boek 1984,het heeft mij,mijn hele leven achtervolgt,ook al zoiets.Vaak genoemd als gespreksonderwerp.We hebben de toekomst niet helemaal in handen,meestal zijn we nietig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Zeggen dat een 1.5 miljard chinezen geen scrupules hebben klinkt niet echt als dat die films je beeldveld verruimen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk juist wel. Hier denken mensen nog dat ze zich druk moeten maken om de Russen, om gele hesjes of om het Nashville Akkoord, terwijl ik vrees dat er hel andere gevaren op de loer liggen die in de nabije toekomst het nieuws gaan bepalen.

      Verwijderen
    2. Misschien kunt u zich iets meer onder de echte mensen gaan begeven. De ‘mensen hier’ maken zich niet druk om die zaken. De meeste Nederlanders volgen de genoemde NOS-fabeltjes al lang niet meer en zijn vaak beter geinformeerd dan uw ‘niveau’ verkregen uit de laatste shockdocs en De Telegraaf.
      Probeert u eens uw hoofd een jaar leeg te maken ipv vol te proppen met feitjes voor een nieuw boek. Werktitel ‘365 dagen meditatie’? :-)

      Verwijderen
  3. Je kunt beter gaan fietsen dan je bezig houden met zulke onzin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onzin? Je moet voor de aardigheid maar eens iets lezen over landen waar ze inmiddels veel ervaring hebben met Chinese toeristen :-)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Misschien. Maar als je het pas verschenen boek Vrede en Oorlog leest van Jonathan Holslag weet je dat ik niet de enige politicoloog ben die zich op dit vlak zorgen maakt.

      Verwijderen
  5. Je kunt ook stellen dat de mentaliteit van "de Chinees" de consequentie is van een totaal anti-religieuze opvoeding/educatie. M.a.w. er is geen "geweten" gevormd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in het "gelovige" Cyprus wordt embryoselectie op geslacht toegepast, in het "gelovige" Amerika op oogkleur, zie https://www.youtube.com/watch?v=WMb-lCt1pJU.
      En ondertussen heeft de Chinees die het dna van een baby aanpaste alle Chinese ethische richtlijnen geschonden en hangt hem een zware straf boven het hoofd. https://nos.nl/artikel/2268381-chinese-arts-die-baby-dna-manipuleerde-hangt-straf-boven-hoofd.html.

      Verwijderen
  6. Mijn eerste contact met China was een bus Chinese toeristen bij een benzinestation langs de A2. Niet representatief, maar toen was mijn conclusie: lomp, bot, onbeschoft, alleen maar met zichzelf bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik denk dat je daar wel een punt hebt. Het grootste gevaar zit hem vaak in de mensen die weinig van zich laten horen en in dit geval is dat zo! Je hoort nooit dat China zich ergens mee bemoeit of zich in een conflict mengt of bemoeit behalve als het om de eilanden gaat voor de kust van China. Daarentegen werken ze hard aan technologische ontwikkeling en dat hebben ze wel aangetoond met de lancering van de maanmodule die de achterzijde van de maan onderzoekt! Daarnaast is veel technologie van hen verankerd in onze samenleving en dus hebben zij daar indirect controle over of zouden zij dat kunnen krijgen. geen fijne positie voor ons maar we laten zoals gewoonlijk alles gebeuren....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo en welkom bij Spotcap Global Loan Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een geldschieter en ook een leningadviseur.

    Heeft u dringend financiële versterking nodig? heb je een lening nodig voor verschillende doeleinden? als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren contact op te nemen met mijn bedrijf via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben, omdat we uitstekende leendiensten over de hele wereld bieden.

    We bieden allerlei soorten leendiensten aan (persoonlijke lening, zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en u kunt ook tot 15 miljoen euro lenen. Mijn bedrijf helpt u bij het bereiken van verschillende doelen met een breed scala aan leenproducten.

    We weten dat het verkrijgen van een legitieme lening altijd een groot probleem is geweest Voor mensen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​lening met eigen vermogen van hun lokale banken of andere financiële instellingen te krijgen vanwege hoge rente tarief, onvoldoende onderpand, verhouding schuld / inkomen, lage credit score of andere redenen.

    Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien waar en wanneer u die nodig heeft.

    Wij bieden 24-uurs lening van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & Ontvang in een oogwenk een reactie.

    Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

    Je financiële vrijheid ligt in jouw handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In een woord, wauw !! Ik kan niet geloven dat het geld al op mijn rekening staat. Dankje, dankje, dankje! Je hebt van wat meestal een lang, langgerekt en intimiderend karwei is, een heel plezierige en gestroomlijnde ervaring gemaakt. Ik kan u en mevrouw Karin Sabine Leningen niet genoeg bedanken. Mevrouw Karin Sabine Leningen voor het geweldige systeem, en u voor de geweldige service. Jullie zijn allebei best gaaf! als je een dringende lening nodig hebt, kun je ze mailen op sabinhelps@gmail.com of Whatsapp haar op +79267494861

    BeantwoordenVerwijderen