Zoeken

woensdag 29 mei 2019

Wie economisch zelfstandig is, is nog láng niet financieel onafhankelijk

Ik had mijn lezers eigenlijk een blog beloofd over de vraag of er misschien nog ergens een spaarpotje is voor mijn vrouw zodat ook zij (59) eerder kan stoppen met werken. Dat moet helaas nog een weekje wachten, hoewel onderstaand verhaal er zijdelings mee te maken heeft. In het kielzog van de ouderwets aandoende uitspraken van Baudet in zijn essay over de Franse schrijver Houellebecq, regende het afgelopen week negatieve reacties. Opvallend daarbij is dat veel mensen blijkbaar het verschil niet eens lijken te weten tussen de begrippen 'economisch zelfstandig' en 'financieel onafhankelijk'.



Toen ik nog fulltime als journalist werkzaam was, zat ik op een dag te wachten op een interviewkandidaat met wie ik een lunchafspraak had in een restaurant in Rotterdam. Hij was iets verlaat, waardoor ik een tijdje moest wachten en daarbij een gesprek opving - of eigenlijk een monoloog - van een jonge vrouw die bijna een half uur aan het benadrukken was hoe waardevol ze het vond om 'economisch zelfstandig' te zijn. Ik kan me alle argumenten niet precies meer herinneren, maar wel dat ze maar door bleef ratelen over dat ene onderwerp.

Nu krijgen vrouwen van alle kanten ingepeperd dat het heel belangrijk is - in het kader van de vrouwenemancipatie - om economisch zelfstandig te zijn. Als voornaamste argument wordt daarbij het hoge scheidingspercentage aangevoerd: 1 op de 3 huwelijken loopt stuk, dus een slimme meid is ook op dat scenario voorbereid. Niemand wil gevangen raken in een slechte relatie en veertig jaar vastzitten aan de verkeerde vent omdat hij kostwinner is en jij in financieel opzicht geheel afhankelijk van hem bent.


Dat is het standaardverhaal dat tot in het oneindige wordt herhaald. Daarbij wordt vergeten dat voor mijn generatie een veel gunstiger scheidingspercentage wordt gehanteerd, namelijk 1 op de 4. Je kunt dat ook omdraaien en vaststellen dat drie op de vier huwelijken tot het einde standhoudt. Zo bekeken is het een beetje gek - en wellicht ook wat voorbarig - om je hele werkzame leven met een zwemvest aan op het dek te gaan staan van een cruiseschip dat maar 25% kans heeft ooit tegen een ijsberg te botsen.

Je kunt het standaardverhaal van de overheid ook omkeren en vaststellen dat vrouwenemancipatie indirect heeft geleid tot meer echtscheidingen. Of dat nou echt net zo'n 'verworvenheid' is als bijvoorbeeld abortus mogen mensen zelf bepalen, zeker wanneer je bedenkt dat samengestelde gezinnen een nóg veel grotere kans hebben om voortijdig te stranden. Zelf ben ik al 34 jaar samen met dezelfde vrouw en woon ik al 32 jaar op dezelfde plek, dus ik ben ook wat dat betreft erg gehecht aan duurzaamheid.


Het is ook wel aardig - en opvallend - om vast te stellen dat mannen zelden of nooit denken in termen van 'economische zelfstandigheid. De meeste mannen werken fulltime omdat dat vanzelfsprekend is, omdat ze er niet bij nadenken of omdat ze carrière willen maken en veel geld willen verdienen. Zelf heb ik die keuze gemaakt, omdat ik het als mijn verantwoordelijk beschouwde om een gezin te onderhouden (terwijl ik eigenlijk schrijver wilde worden). Dat klinkt nu hopeloos ouderwets, maar was rond 1990 nog doodnormaal. Ik ken echter geen enkele man die geld gaat verdienen omdat hij dan tenminste niet in de kou staat wanneer zijn vrouw hem verlaat.

Daarbij moet je niet vergeten - en dat benadruk ik in mijn boeken voortdurend - dat de overheid een valse boodschap verspreidt door emancipatie gelijk te stellen aan economische zelfstandigheid (en niet aan keuzevrijheid in het algemeen). Ik herhaal het dus nog maar een keer: een vrouw die geld verdient levert meer op (inkomstenbelasting, btw, accijns) en kost minder (want geen bijstand na een scheiding). Economische zelfstandigheid is dus in de eerste plaats in het belang van de overheid en pas in tweede instantie van de vrouw (want die kan dankzij bijstand en partneralimentatie in noodgevallen altijd wel weg).


Over al deze zaken kun je van mening verschillen en zul je anders denken wanneer je al eens een relatiebreuk achter de rug hebt. Dat is prima, maar wat wel duidelijk moet zijn in deze hele discussie is dat er een essentieel verschil is - ik zou zeggen: een enorme kloof' - tussen economische zelfstandigheid en financiële onafhankelijkheid. In de media - en vooral op sociale media - worden beide begrippen zo vaak door elkaar heen gebruikt, dat je gemakkelijk zou kunnen gaan denken dat ze synoniem zijn.

Als vrouw - of vooruit: als mens - ben je economisch zelfstandig wanneer je zelf een inkomen bij elkaar verdient op minimaal bijstandsniveau (wat meteen duidelijk maakt waarom de overheid dat graag ziet). Daarmee ben je in financieel opzicht dus niet afhankelijk van een partner of van een uitkering, maar je bent beslist niet financieel onafhankelijk. Daarvan is pas sprake wanneer je zoveel vermogen bezit en/of passief inkomen (rente, dividend, huur) dat je niet meer hoeft te werken. Niet alleen is dat dus iets heel anders, je praat dan ook pas over échte keuzevrijheid.

15 opmerkingen:

  1. In de tijd dat vrouwen thuisbleven en mannen werkten, waren vrouwen vaker depressief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je daar een bron voor? Het is mijn vakgebied, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Stemmingsstoornissen zijn nog steeds het grootste probleem wat mentale gezondheid betreft (en ook nog steeds vaker voor vrouwen dan voor mannen).

      Verwijderen
    2. Tja, iedereen kent de verhalen van de huisvrouw die al om 15.00 uur aan de sherry zat. Maar nu lees je vaak verhalen van vrouwen die al op hun 28ste een burn-out hebben. Het zou interessant zijn o m eens een grondig verhaal te lezen waarin werd bekeken in welke periode vrouwen beter af waren. Aan elke situatie zitten altijd voor- en nadelen. Ook interessant: zijn vrouwen misschien iets eerder ontevreden? In mijn blog ga ik er niet op in, maar het is gemiddeld vaker de vrouw die het initiatief neemt om te scheiden.

      Verwijderen
    3. Wie snuift eigenlijk iedere avond of nacht, in Amsterdam die 60 000 draadjes Cocaïne op, waar komt die 17 milliard Euro's vandaan om dat Exstatie schandaal gaande te houden, je kunt weg kijken, natuurlijk !

      Verwijderen
    4. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Onafhankelijkheid is overrated. Waar zijn wij, als er komende maanden geen vuilnis wordt opgehaald? Als de supermarkt niet wordt bevoorraad? Ik ben op zoveel gebieden van anderen afhankelijk... De afhankelijkheid van mijn zelfgekozen relatiepartner vind ik in dat licht wel het minst problematisch. En die is bovendien wederzijds, of dat nu gaat over brood op de plank of over het verzorgen van de kinderen of de was. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de valse boodschap vanuit de overheid.
    Ik ben nog steeds benieuwd naar het blog over je vrouw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken echter geen enkele man die geld gaat verdienen omdat hij dan tenminste niet in de kou staat wanneer zijn vrouw hem verlaat.


    Omdat mannen, zeker van jouw generatie, opgroeiden in een tijd dat het nou eenmaal zo was dsg je vrouw bij je bleef. Omdat ze van jou afhankelijk was. Ik ken schrijnende verhalen van vrouwen die eind jaren zestig of begin jaren zeventig door hun man mishandeld werden en de keuze hadden om bij hem te blijven of met de kinderen te vertrekken zonder enige steun vanuit de vader of de overheid te krijgen, met een zeer beperkt arbeidsverleden omdat ze automatisch waren ontslagen bij trouwen of zwangerschap.
    Gelukkig hebben we tegenwoordig de mogelijkheid om zelfstandig te zijn. En niet verplicht vast te zitten in een ongelukkig huwelijk.
    Vreselijk dat mannen in de jaren 50, 60, 70 zo betuttelend waren dat vrouwen beter niet konden werken en thuis genoeg konden doen. De enige periode in onze geschiedenis dat geacht werden niet buitenshuis te werken. Ik dank God op mijn blote knietjes dat het niet meer zo is, dat de emancipatie is toegenomen. Overigens denk ik dat er ook genoeg mannen opgelucht zijn dat zij niet alleen de financiële verantwoordelijk meer hoeven te dragen. Dat zij niet meer vast zitten in een vervelende baan, maar dat zij dankzij hun werkende vrouw ook mogelijkheden hebben om zich door te ontwikkelen en een vast contract kunnen opzeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het verleden was het echt niet zo dat een vrouw alleen maar bij een man bleef omdat ze financieel afhankelijk van hem was. Meestal ging het om liefde, om principes, om geloof, om gewoonte of wat dan ook. Het was ook niet zo dat al die vrouwen niet mochten werken van hun man of van de maatschappij of tandenknarsend en gefrustreerd thuis zaten. Je kunt het zelfs omdraaien en stellen dat het een enorme luxe was dat ze niet hoefden te werken en dat koophuizen nog te betalen waren op één inkomen. Met het laatste deel van je reactie (te beginnen bij 'overigens') ben ik het uiteraard eens. Wanneer beide partners werken, doe je aan risicospreiding en verdeel je de taken eerlijker.

      Verwijderen
    2. Het heilige huwelijk, in de echt verbonden, samen door het leven, samen je kinderen opvoeden, maar het schijnt er niet meer toe te doen, volgens de Homo's en Lesbiënes dan, nu ik ben net 61 jaar getrouwd, en zou het zo weer doen, geen moment spijt gehad !

      Verwijderen
  4. Begrippen kunnen dan door elkaar gebruikt worden zoals economisch of financieel onafhankelijk, maar statistiek is ook zoiets.
    Er zijn ca. 180 grote cruise schepen. De kans dat daar iets mee gebeurt is uitermate klein en schade door ijs heeft in 1912 voor het laatst tot een ramp geleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werkte altijd 40 uur totdat mijn 1e werd geboren. Ik ben radicaal gestopt met werken ( en ik ben van 1979 dus zo heul oud ook nog niet ) om voor haar te zorgen. Een aantal jaren later ben ik gescheiden, zat ik dan met 2 kleine kinderen en gelukkig was daar de bijstand. Daar heb ik precies 1 jaar en 2 dagen gebruik van mogen maken en toen stond ik weer op eigen financiële benen. Het was mooi dat het er was, maar nog mooier dat ik mijn eigen broekriem weer op kon houden. Ik ben nooit een persoon geweest om mega veel carrière te maken plus bijbehorend salaris. Ik werk nu 3 dagen in de week, ben er 4 vrij en we kunnen ons makkelijk redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt je broek op houden, daar is dus die riem voor, nu je behoord bij de happy few, 3 dagen werken, lijkt meer op vrije tijds besteding, het werk wat je doet zal dus wel niet boeiend en interessant zijn, dat je er zo gemakkelijk afstand van kunt nemen, maar goed let op je broek riem !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo allemaal, mijn naam is Ophélie Aurélien Ik woon bij het Choco-verhaal in België. Ik was gewond en had een gebroken hart toen er zeven maanden geleden een groot probleem ontstond tussen mij en mijn man. zo verschrikkelijk dat hij de zaak voor de rechter bracht voor een scheiding. Hij zei dat hij nooit meer bij hem wilde wonen en dat hij niet meer van me hield. Dus pakte hij het huis uit en zorgde ervoor dat ik en mijn kinderen veel pijn leden. Ik probeerde al mijn mogelijke middelen om hem terug te krijgen, na veel bedelen, maar alles was invail. En hij bevestigde dat hij zijn beslissing nam en dat hij me nooit meer zou zien. Dus op een avond, toen ik terugkwam van het werk, ontmoette ik een oude vriend van mij die ook met mijn man in hetzelfde bedrijf werkte, dat hij me belde en me vroeg wat het probleem is met mijn man. Dus legde ik alles aan hem uit, dus vertelde hij me dat de enige manier om mijn man terug te krijgen is om een ​​spell caster te bezoeken omdat het echt voor hem werkte. Dus ik geloofde nooit in een spreukgieter, maar ik had geen andere keuze dan zijn advies op te volgen. Toen gaf hij me een e-mail doctorosagiede75@gmail.com een ​​spingieter die hij bezocht. Dus de volgende ochtend stuurde ik een bericht naar de e-mail die hij me gaf, en de spellmeester verzekerde me dat ik mijn man binnen twee dagen terug zou krijgen als ik zijn instution zou volgen, dus deed ik alles wat hij me vroeg. De volgende ochtend, zo verrassend, belde mijn man die me de afgelopen zeven maanden niet had gebeld om me te vertellen of er een andere manier was om terug te komen in mijn leven. Gedurende 7 maanden Drosagiede maar met een glimlach op mijn gezicht, zodat hij terug in mijn leven kwam, met veel liefde en vreugde, verontschuldigde hij zich voor zijn fout en voor de pijn die hij mij en onze kinderen veroorzaakte. Vanaf die dag was onze relatie sterker dan voorheen, ik zou je adviseren als je moeite hebt om hem te contacteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen