Zoeken

dinsdag 28 april 2020

Waar komt dat blinde vertrouwen in 'deskundigen' opeens vandaan?

Afgelopen vrijdag uitte ik in mijn wekelijkse column in het RD twijfels bij het blind opvolgen van de aanbevelingen van het RIVM. Dat was ruim een maand nadat ik op sociale media al had voorgesteld om na deze crisis de bezem door dit stoffige instituut te halen. Toch aarzelde ik tot het laatste moment of ik deze column wel zou insturen, want openlijke kritiek op het team experts achter Rutte wordt beschouwd als vloeken in de kerk. 


De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het nieuws rondom 'corona' pas goed ben gaan volgen na zondag 1 maart. De voorafgaande week waren we niet alleen op vakantie in Overijssel, we waren ook aan het aftellen naar de einddatum van de hypotheek. We lazen de hele week geen krant, keken amper televisie en genoten volop van het vooruitzicht dat we eindelijk ons doel hadden bereikt. Aan de keukentafel van het vakantiehuisje voerde ik de laatste correcties door in mijn nieuwe boek dat half maart uit zou komen zonder te beseffen wat er boven ons hoofd hing.

Dat veranderde op slag, toen ik maandag 2 maart een hele stapel kranten doorworstelde (we zijn geabonneerd op drie dagbladen en krijgen NRC van de buren). Vanaf dat moment stond ik op scherp en verslond ik elk woord dat ik tegenkwam over deze nieuwe ziekte die de hele wereld op zijn kop zou zetten. Toen al kwam ik tot heel andere bevindingen dan het RIVM en zette ik stappen om ons voor te bereiden op wat komen ging. In mijn column schrijf ik bijvoorbeeld dat ik op dinsdag 3 maart al verstek liet gaan op een bijeenkomst, terwijl minister-president Rutte op dinsdag 10 maart nog niet verder kwam dan het advies geen handen meer te schudden.


Zo ontstond vanzelf de schizofrene situatie dat ik qua gedrag een week of twee vooruit liep op de overheidsmaatregelen, terwijl ik tegelijk de hele tijd te horen kreeg dat we blind moesten varen op de adviezen van deskundigen (zelfs als die deskundigen met droge ogen beweerden dat er geen reden was om carnaval te verbieden omdat mensen dat doorgaans 'in kleine groepjes' vieren). Wie een kritische opmerking plaatste op sociale media, kreeg onmiddellijk de sneer dat ons land blijkbaar opeens '17 miljoen virologen' telt.

Dat typisch Nederlandse, nivellerende cliché suggereert dat gewone burgers er allemaal even weinig over zouden weten en dus ook niets zinnigs over dit onderwerp te melden zouden hebben. Dat is een fijn en knus democratisch standpunt in een land waar we voor iedereen gelijke kansen eisen, maar het is natuurlijk onzin. Zo durf ik best te beweren dat ik méér weet over dit onderwerp doordat ik in 1997 een virusthriller heb geschreven, tal van boeken over ebola heb gelezen en tijdens mijn werk als journalist verschillende virologen heb geïnterviewd. Dankzij films als Contagion en Outbreak kwam deze uitbraak me ook nog eens heel bekend voor.


Bot gezegd komt het er niet op neer wát je hebt gestudeerd hebt, maar vooral dát je hebt gestudeerd. Als politicoloog en planoloog (en later als journalist) heb ik in de eerste plaats geleerd om in elk verhaal de zwakke plekken te ontdekken en lek te schieten. Zo heb ik een broer die is opgeleid als bioloog maar die nu zulk voortreffelijk werkt levert in de ruimtelijke ordening dat niemand zijn deskundigheid zal betwisten. En verder staat het iedereen vrij om vooral zelf logisch te blijven nadenken.

Zo bleken er opvallend veel artsen en verplegers te overlijden aan corona in hun heroïsche strijd tegen het virus. Daar zitten veel jonge mensen tussen, terwijl dit virus normaal gesproken vooral ouderen zwaar treft. Mijn vrouw bedacht toen al meteen de hypothese dat er vooral gevaar schuilt in de stapeling van besmettingen, dus in de mate waarin je steeds maar weer bloot wordt gesteld aan grote hoeveelheden van het virus. Daar kun je hard om lachen (want opgeleid als onderwijzeres), maar het bleek wél te kloppen en is nu ook wetenschappelijk bewezen.

Toch bleef ik mijn twijfels houden over de strekking van mijn laatste column, met als gevolg dat ik mijn vrouw vroeg of ze hem voor de zekerheid nog even wilde doorlezen. Het resultaat was dat ik de laatste alinea opnieuw heb geformuleerd om de toon iets te verzachten. Bij wijze van bonustrack zal ik de oorspronkelijke versie hieronder alsnog plaatsen, zodat iedereen zelf kan oordelen:

'Uit een parlementaire enquête zal straks waarschijnlijk blijken dat met name in de aanloopfase kostbare tijd is verspild en dat adviezen van bepaalde deskundigen te klakkeloos zijn opgevolgd, zonder die te toetsen aan de eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid of aan relevante bevindingen vanuit andere vakgebieden. Juist door voortdurend te hameren op de inzichten van deskundigen, heeft de overheid het vertrouwen in de wetenschap geschaad en blijk gegeven van onvoldoende eigen expertise, durf en daadkracht'.





18 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een soort ultieme drogredenering...hoe kun je kritiek hebben op het advies van deskundigen? Ben jij dan deskundig? Van Kooten en De Bie hadden er vast een heerlijke sketch over gemaakt. Trouwens veel Haagse rapporten hebben drogreden achtige titels als : Ín het belang van Nederland'. Kritiek erop is dan ook niet in het belang van Nederland.

    Bottom-line, de crisis is slecht aangelopen en wat we nu doen als land is eigenlijk een zwaktebod en tevens de laatste maatregel die we konden en kunnen nemen. Zorg en onderwijspersoneel was de laatste jaren compleet kapotbezuinigd, nu zijn het helden en onmisbaar. Over de stiekeme doorgevoerde stikstofmaatregelen (5 miljard) maar te zwijgen. Er is geen visie, geen beleid en geen strategie. Niet te hopen dat er echt eens een ebola achtig virus onze kant opkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het corona beleid van onze overheid is niet direct het gevolg van virlogen, maar van virologen met een politiek sausje er overheen. Elke viroloog zegt al eeuwen dat mensenmassa's en (hand)contact olie op het vuur is, maar de politiek wil dat de maatschappij en -vaak blijkbaar belangrijker- de economie doorgaat.
    Deskundigen weten doorgaans meer dan "gewone slimme mensen". Daarom ga ik voor medisch advies naar een dokter en niet naar Google. Ook vertrouw ik op het KNMI, zelfs als ze een keer iets fout hebben voorspeld en mijn buurman met een Gerarduskalender het goed had.
    Deskundigen in twijfel brengen is heel gevaarlijk en voer voor populisme, anti-vaccers, klimaat-ontkenners en alu-hoedjes die 5g masten in de fik steken. Bij welke groep wil je horen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schetst hier een interessant probleem, namelijk dat bepaalde standpunten of gezichtspunten niet zouden deugen of niet welkom zijn omdat ze associaties oproepen met een bepaalde (verkeerde) groep of politieke kleur.

      Verwijderen
    2. Je mag best een andere mening hebben dan een deskundige, en daarmee in discussie gaan. Maar bepaalde standpunten die stelselmatig tegen wetenschappelijk bewijs gaan deugen niet en zijn zeer onwelkom, want heel gevaarlijk. Zie anti-vaccers en klimaatontkenners.
      En hoe meer we met z'n allen deskundigen in twijfel brengen, hoe meer voedingsbodem deze dwaze ideeen hebben.

      Verwijderen
  3. Mensen die het beter denken te weten dan experts (een term die door anderen verleend wordt), mogen toch ook best kritisch aangehoord worden? Ik ken jou als expert Hypotheek Aflossen, maar neem niet klakkeloos over wat je van de Nederlandse strategie 'Covid-19 bestrijding' vindt. De maat waarmee je meet, daarmee zul je gemeten worden.

    Toegegeven, ook ik vond eerst dat je het allemaal wel heel zwaarmoedig inzag, maar het lijkt er nu sterk op dat je de situatie grotendeels goed hebt ingeschat en terecht vooruitliep op de maatregelen. Misschien had je inderdaad al een kennisvoorsprong, omdat je je eerder al in het onderwerp verdiept hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel sportief, dankjewel. Overigens zou ik nu niet graag in de schoenen staan van dit kabinet, want een verstandige en geleidelijke exit-strategie is heel lastig, zeker als een deel van het volk al begint te morren.

      Verwijderen
  4. Wel jammer dat je dit diepere inzicht achteraf met ons deelt en niet vooraf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helaas niet te voorkomen: toen het boek Hypotheekvrij! in 2012 verscheen, was ik zelf al vier jaar versneld aan het aflossen.

      Verwijderen
  5. Hallo, heeft u een snelle lening nodig?
    Ik ben Susan Benson. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

    Gezien de stagnatie die de wereld doormaakt als gevolg van de impact van het coronavirus (COVID-19) op het bedrijfsleven en de economie, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen en met de aanwezigheid van een contant overschot in mijn bedrijf, we willen de geldcirculatie versnellen door klanten binnen en buiten Europa te financieren met een lening.

    Heeft u een lening nodig om een ​​bedrijf op te starten, een huis of auto te kopen of heeft u een lening nodig om andere persoonlijke redenen? Als uw antwoord JA is, zal ik u adviseren om contact op te nemen met mijn bedrijf. Wij verlenen allerlei soorten leendiensten, zowel beveiligde als ongedekte leningen. Het enige dat u hoeft te doen, is ons te schrijven via e-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht te sturen op WhatsApp / Telegram via: +447903159998 en ontvang onmiddellijk een reactie.

    Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

    Functies en voordelen;
    * Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
    * Flexibel bedrag - U beslist hoeveel u wilt lenen.
    * Fast Direct Funding - Ontvang uw lening binnen 24 uur na goedkeuring.
    * Flexibele rentevoet van 2,5% tot 3% per jaar
    * Hoge goedkeuringspercentages
    * U krijgt de kans om de terugbetalingsdatum te selecteren, hetzij wekelijks, maandelijks of jaarlijks voor een duur van 1-30 jaar.
    * Geen verborgen kosten

    Veel mensen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen, we zijn hier om u te helpen.

    Als u echt een oplossing nodig heeft voor uw financiële uitdagingen, bent u een stap verwijderd om financieel vrij te worden, schrijf ons vriendelijk voor meer informatie via:
    E-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com OF;
    WhatsApp / Telegram: +447903159998
    2020 © ️ In orde gereserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HOE KREEG IK MIJN LENING VAN DIT GROTE BEDRIJF

    Hallo lieve mensen, ik ben Linda McDonald en woon momenteel in Austin Texas, VS. Ik ben op dit moment een weduwe met drie kinderen en ik zat vast in een financiële situatie in april 2020 en ik moest herfinancieren en mijn rekeningen betalen. Ik heb geprobeerd om leningen te zoeken bij verschillende kredietverstrekkers, zowel privé als zakelijk, maar nooit met succes, en de meeste banken hebben mijn krediet afgewezen, niet ten volle ten prooi vallen aan die schurken die hen zelfgeldlener noemen, ze zijn allemaal oplichterij, alles wat ze willen is jouw geld en u zult niet meer van hen horen dat ze het mij twee keer hebben aangedaan voordat ik de heer David Wilson ontmoette. Het interessantste is dat mijn lening binnen 74 uur aan mij is overgemaakt, dus ik zal u adviseren contact op te nemen met de heer David als u bent geïnteresseerd in het verkrijgen van een lening en u weet zeker dat u hem op tijd kunt terugbetalen. U kunt contact met hem opnemen via e-mail ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Geen kredietcontrole, geen mede-ondertekenaar met slechts 2% rente en betere terugbetalingsplannen en schema als u contact moet opnemen met een bedrijf met betrekking tot het veiligstellen van een lening zonder onderpand, neem dan vandaag nog contact op met de heer David Wilson voor uw lening.

    Ze bieden allerlei soorten leningen aan.
    Lening op korte termijn (5_10 jaar)
    Langlopende lening (20_40)
    Lening op middellange termijn (10_20)
    Ze bieden een lening aan
    Woninglening ............., Zakelijke lening ........ Schuldlening .......
    Studielening .........., lening voor opstarten van bedrijven
    Zakelijke lening ......., Bedrijfslening .............. enz
    E-mail .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Als het gaat om financiële crisis en lening, dan is de financiële lening van David Wilson de plek om naartoe te gaan, vertel hem alsjeblieft dat ik mevrouw Linda McDonald je veel geluk toewees ... ....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Naam: ....... Zalina Diato
    Beroep ....... Directeur
    Leningbedrag Ontvangen ... € 6,4 miljoen
    Rentevoet ..... 1%
    Lening bedrijf ...... AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM
    E-mail ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    Mijn naam is zalina uit Azië, ik woon hier in Linz, ik ben een grote investeerder in onroerend goed, ik ben getrouwd met een slechte man die alles heeft vernietigd dat ik heb gewerkt en voor 31 jaar heb gebouwd. Hij bracht me bankschuld en ik kon niet betalen, mijn eigendommen aan zee werden gesiez ik benaderde veel banken en geen bank stond klaar om me een lening te geven omdat ik een slechte krediet kreeg, ik dank ALLAH voor het beëindigen van mijn verdriet door AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM.Ik las een paar dagen geleden een zakelijk tijdschrift toen ik veel getuigenissen tegenkwam over het gerenommeerde leningsbedrijf dat mensen in schulden helpt en leningen verstrekt voor investeringen zonder stress zoals de commerciële banken. Ik nam de e-mail en solliciteerde, hoewel ik een grapje vond toen ik mijn lening op mijn rekening kreeg. AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM gaf me (€ 6,4 miljoen), tegen een rentetarief van 1%, ik wil iedereen die een legitieme leningfirma wil, adviseren om contact op te nemen met AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM die 100% Geniue biedt en lening garandeert. Ik heb begon mijn schuld te betalen en mijn bedrijf nieuw leven in te blazen.

    Solliciteer op: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We have a direct genuine provider for BG/SBLC specifically for lease, at leasing price of 4+2 of face value, Issuance by HSBC London/Hong Kong or any other AA rated Bank in Europe, Middle East or USA.

    Contact : Mr. DARREN C CHENG
    Email: Darrencraig002@gmail.com
    skype : keatcheng2@gmail.com

    Intermediaries/Consultants/Brokers are welcome to bring their clients and are 100% protected. In complete confidence, we will work together for the benefits of all parties involved.

    All inquires to Mr. Darren should include the following minimum information so I can quickly address your needs:

    Complete contact information:
    What exactly do you need?
    How long do you need it for?
    Are you a principal borrower or a broker?

    Contact me for more details.

    Whatsapp: +19733700521

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil Karin Sabine-leningen voor mij een lening van € 4000 waarderen. Als je een dringende lening nodig hebt, voorkom dan dat je wordt opgelicht door nep-geldschieters en solliciteer via een echte leningfirma per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +79267494861

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé, ik ben vandaag super opgewonden. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO M-F hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen op basis van populaire aanbevelingen en pas een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 50.000 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo kijker

    Wij zijn professionele handelaren die wekelijks verdienen aan forex en binair voor investeerders, we zullen u graag alles vertellen over ons investeringsplatform waar u al vanaf $ 200 geld kunt investeren en wekelijks $ 2000 kunt verdienen, veel mensen hebben geprofiteerd van deze investering aanbieding voor en tijdens dit convid-19-virus, als u door dit coronavirus in financiële moeilijkheden gaat en u hulp nodig hebt bij het betalen van rekeningen, kies dan gewoon een geschikt investeringsplan voor uzelf en begin wekelijks winst te maken

    $ 200 om in 7 dagen $ 2.000 te verdienen
    $ 300 om in 7 dagen $ 3.000 te verdienen
    $ 500 om in 7 dagen $ 5.000 te verdienen
    $ 1000 om in 7 dagen $ 10.000 te verdienen
    $ 5000 om in 7 dagen $ 50.000 te verdienen

    Om nu met uw investering te beginnen
    WhatsApp: +15022064419 of stuur een e-mail naar tradewithcarlos2156@gmail.com
    je kunt ook met ons meedoen op ons telegramkanaal https://t.me/joinchat/AAAAAEn2tUePbck3dMZ6Og

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gebruik deze lockdown-periode om te investeren en direct vanuit uw huis te verdienen ..... Inbox mij om aan de slag te gaan! *
    Investeer € 300 om € 3000 te verdienen
    Investeer € 400 om € 4000 te verdienen
    Investeer € 500 om € 5000 te verdienen
    Investeer € 1000 om € 10.000 te verdienen

    Alles in 7 dagen winst en 100% uitbetaling is verzekerd. Als u geïnteresseerd bent om bij ons te investeren, neem dan nu contact met ons op via WhatsApp +15022064419 of e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo, heb je een lening nodig? Heeft u financiële ondersteuning nodig?
    Ik ben Susan Benson. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

    Heeft u een zakelijke lening, persoonlijke lening, hypotheeklening of een lening nodig om uw project te realiseren? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor. We verlenen allerlei soorten leendiensten, inclusief leningen op lange en korte termijn, u kunt ons gewoon schrijven via e-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) of ons rechtstreeks op WhatsApp sturen via: +447903159998 en u ontvangt in een oogwenk een reactie.

    Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

    Hier zijn enkele redenen waarom u contact met ons zou moeten opnemen voor een lening;
    * Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
    * Flexibel bedrag - u beslist hoeveel u wilt lenen.
    * Snelle directe financiering - Ontvang uw lening binnen 24 uur na goedkeuring.
    * Flexibel rentepercentage van 3%.
    * Hoge goedkeuringspercentages
    * U krijgt de kans om de terugbetalingsdatum te selecteren, wekelijks, maandelijks of jaarlijks voor een periode van 1-30 jaar.
    * Eenvoudige online applicatie.
    * Persoonlijke begeleiding en expertise.
    * Geen verborgen kosten

    Veel mensen hebben financiële steun nodig om een ​​bedrijf op te starten en hun project af te ronden, en ze vinden het zo moeilijk om een ​​lening te krijgen bij hun lokale banken of andere financiële instellingen. Ik kan u verzekeren dat we u kunnen helpen uit uw financiële problemen, omdat we talloze individuen en organisaties hebben geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft. Onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit en er wordt voor u gezorgd gedurende het hele proces.

    Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
    E-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
    WhatsApp: +447903159998

    BeantwoordenVerwijderen