Zoeken

vrijdag 16 augustus 2019

Wie klaar is met aflossen, moet weer leren om geld uit te geven.

Toen wij in 2008 besloten de hypotheek versneld af te gaan lossen, vormde dat het startsein voor een radicaal ander uitgavenpatroon waarbij alles ondergeschikt was gemaakt aan dat ene, bijna heilige doel. Dat leidt ertoe dat je aan de ene kant zonder met je ogen te knipperen duizenden euro's overboekt naar de bank, terwijl je jezelf nauwelijks durft te trakteren op een kop koffie op een terras. Inmiddels zijn we bijna hypotheekvrij en kunnen we ook weer vrij beschikken over ons geld. Maar kán je dat dan nog wel of veeg je elke aankoop bij voorbaat van tafel als overbodig of te duur? 


In een van mijn latere boeken reken ik voor hoe lang het duurt voordat een gedragsverandering een blijvend karakter krijgt. De schattingen verschillen, maar na een paar jaar wordt alles wat je doet vanzelf een vaste gewoonte en gaat het deel uitmaken van je persoonlijkheid en je identiteit. Zo moest ik ooit een paar kilo kwijt en besloot toen om een tijdje geen jus over mijn aardappels te doen en geen suiker in de thee. Dat leidde tot het geplande gewichtsverlies, maar ook tot een ongeplande verandering in mijn voedingspatroon die een blijvend karakter had.

Je kunt dus wel nagaan wat er gebeurt wanneer je jarenlang zuinig gaat leven om ervoor te zorgen dat je elke maand zoveel mogelijk geld bespaart. Om te beginnen krijgt het begrip 'zuinigheid' geleidelijk een andere betekenis, omdat het ongemerkt verandert in 'het nieuwe normaal'. In de ogen van andere mensen leeft je misschien nog zuinig, zelf weet je niet beter meer en ervaar je het ook niet als een last of een opoffering. Zo staat de centrale verwarming hier in de winter vaak op 17 graden (of lager), zonder dat ik dat ook maar één tel als onaangenaam of koud ervaar.


Over precies zes maanden bereiken we een nieuwe fase in ons leven - of misschien moet ik zeggen: komen we aan op de plaats waar de titel van mijn boek uit 2012 al aan refereert. Wie hypotheekvrij is, kan stoppen met aflossen en hoeft nooit meer één cent rente te betalen aan de bank. Dat is natuurlijk reden genoeg om de vlag uit te hangen en vuurwerk af te steken, maar ik vermoed dat je ook wat verweesd achterblijft en even geplaagd wordt door een gevoel van doelloosheid en leegte. Je bent elf jaar lang onderweg geweest naar deze plek zonder je af te vragen wat je er nu eigenlijk precies gaat doen.

Eenmaal hypotheekvrij, vergroot je je bestedingsruimte op twee manieren: je bent de bank geen maandelijkse rente meer verschuldigd én je hoeft niet meer te sparen voor extra tussentijdse aflossingen. Probleem is echter dat je niet eens meer weet waaraan je voorheen je geld uitgaf en je jezelf ook niet meer 'vrij' voelt om zomaar je portemonnee te trekken. Al vroeg beseften we dat zuinig leven ook een vorm van duurzaamheid is, dus er is geen sprake van dat we er straks zomaar op los gaan leven. Logischer zou zijn om te kijken of de energierekening misschien ook richting nul kan, net als eerder de hypotheekschuld.


Dat alles en meer schoot door mijn hoofd toen ik voor de spiegelende etalageruit stond van Braun Cycling en een soort mentale tijdreis doormaakte. In de vitrine stond precies dezelfde racefiets die ik mezelf ooit heb laten aanmeten door Herman Braun, toen zijn bedrijf nog was gevestigd op de zolder van een rijtjeshuis in Spijkenisse. Pas toen besefte ik hoe oud die fiets inmiddels is - ik kocht hem ergens in 1983 of 1984 - en hoeveel er sindsdien is veranderd. Zo worden de frames tegenwoordig in elkaar gelast door zijn zoon Dave, terwijl Herman voor de afwerking zorgt en tot op de millimeter nauwkeurig je zadel afstelt.

In hun bedrijf komt alles samen: ambachtelijkheid, vakmanschap, een persoonlijke benadering, duurzaamheid en een product met 'een verhaal'. Dit is geen dertien in een dozijn fiets uit een Chinese container, maar maatwerk en handwerk van een lokaal bedrijf om de hoek. Vraag maar eens aan oud-renner Erik Breukink waar hij het liefst op rijdt of aan Leontine van Moorsel. In die spiegelruit zag ik ook hoeveel ouder ik zelf intussen was geworden en hoe verouderd die eerste fiets. De enige logische vraag was vervolgens: hoe duur was die prachtige stalen fiets waar ik binnen recht tegen aanliep en had ik dat ervoor over?

32 opmerkingen:

  1. Ik twijfelde even: is dat echt een stalen frame? De oversized ovalen buizen duiden meer op een aluminium frame. Maar na het zien van de prachtige video was ik overtuigd: dit is echt een lichtgewicht handgebouwd stalen frame. Alleen bij de voorvork heb ik twijfels: die bouwen ze niet zelf. Is het carbon? Zelf heb ik een handgemaakte stalen Vittorio vakantiefiets met een 70 cm frame (ik ben bovengemiddeld lang) Een totaal andere sport, want ontworpen voor zware belading. Heb er net een meerdaagse tocht van 500 km mee gereden en blijf een fan van stabiele, veerkrachtige stalen fietsen. Voor mij geen alu en al helemaal geen carbon. Moet er ook zelf aan kunnen sleutelen onderweg. Tja, en dan de prijs: de website van Braun zegt er niets over (immers maatwerk) maar met de duurste Shimano groep moet je toch wel aan 8-10k euro denken. Een hoop geld voor 10 kilo fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad mensen die bij Braun Cycling de deur uitlopen met een fiets van bijna 10.000 euro, maar deze was minder dan 4000.

      Verwijderen
    2. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Doe die fiets aan jezelf cadeau als je inderdaad helemaal hypotheek vrij bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan. In het voorjaar van 2020 fiets ik fluitend weg vanuit ons eigen huis.

      Verwijderen
  3. Tja eenmaal hypotheek vrij. Dus nu ander doel... eerder (kunnen) stoppen
    met werken :-) Kocht ooit één van de duurste randonneurs van die tijd, die Kees van Dijk in Spijkenisse had staan, Een koga miyata (3500 gulden toen) en er toen, met volle bepakking, mee naar de middelandse zee en terug mee gefietst in 1988.
    En fiets er nog steeds op ... echt een wereld kwaliteit fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In je dagelijks leven blijf je eenzelfde uitgavenpatroon houden. Dat geeft ruimte voor iets heel moois,als je dat echt graag wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar. In het begin van bezuinigen/opletten lijkt het een hele verandering, nu zou ik niet anders willen. We vinden veel dingen onnodig en luxe, we zijn veel tevredener met wat we hebben.
    Als we klaar zijn met aflossen, hebben we zo'n €1300 per maand over en hebben we financieel weinig nodig. Dat werkt dus twee kanten op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessante blog! Wanneer wij, hopelijk binnen 17 jaar, de hypotheek hebben afgelost, kiezen wij ervoor dat ik ( nog ) minder ga werken. Mijn partner is een stukje ouder dan dat ik ben en ik zou heel graag samen met hem "op pensioen" willen gaan. Onze kinderen zijn dan, als het goed is, het huis al lang uit, zullen geen dikke kosten meer aan het huis hebben omdat we dat nu allemaal aan het aanpakken zijn. Onderhoudsvrij, op de benedenkozijnen na ;-) Dus het geld wat er dan niet meer aan de bank betaald hoeft te worden, plus de extra aflossingen op jaarbasis....daar willen wij dan mooie reizen van gaan maken. Dat is ons doel dan voor het geld.

    In jouw geval zou ik zeggen: koop die fiets, ja het is veel geld, maar he, je doet er nu ook al bijna 40 jaar mee, dus de komende 40 jaar hoef je je geen zorgen meer te maken om de kosten voor een fiets ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik heb hem inderdaad al gekocht en ga hem in gebruik nemen als de hypotheek op nul staat.

      Verwijderen
  7. In de modebranche gebruiken ze het principe van price-per-wear. Als je een dure jas koopt, die jaren mee kan, zijn de kosten per keer dat je de jas draagt lager dan als je ieder jaar een nieuwe, goedkope jas koopt. Misschien kun je op basis hiervan iets bedenken als de prijs-per-rit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik inderdaad gedaan met de racefiets die ik vorig jaar tweedehands kocht op Marktplaats voor 200 euro. Eerste rit kostte me 200 euro, de volgende nog maar 100.

      Verwijderen
  8. wij vielen wel in een gat na het aflossen van de hypotheek. Wel een vuurpijl gekocht, beplakt met Rabobank logo's en afgeschoten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wat een geweldige manier om het te vieren!
      Vanwaar dat zwarte gat? Omdat er geen uitdaging mee was of iets anders?

      Verwijderen
  9. Ik heb in 2002 ook een Vittorio op maat laten maken, ik ben aan de kleine kant. Ik heb er een half jaar op rond gefietst in Australie (was het pre hypotheek en pre kinder tijdperk). Daarna nog een aantal fietsvakanties. Ik heb de fiets nu nog steeds en ben er ook nog steeds erg blij mee, ook al gebruik ik em niet heel vaak.
    Persoonlijk heb ik wel wat geld over een fiets die lang gebruikt wordt. Je kunt er nog wel 20 jaar mee vooruit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger spaarde ik weinig en kocht geregeld dit soort hebbedingetjes. 'Helaas' ben ik in 2016 'wakker' geworden en ben gaan bezuinigen en aflossen. Nu beschouw ik een kop koffie op een terras tijdens een vakantie al een enorme luxe. Schitterende fiets, daar niet van, maar voor 10k weet ik nu exact wat ik bespaar op mijn hypotheekrente afdracht aan de bank.

    Maar zo kan ik er ook een beetje van genieten en het is dan ook nog eens gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn klaar met aflossen en houden nu vanzelf geld 'over'. Als de hypotheek straks helemaal is afgelost, hebben we elke maand zelfs zomaar 500 euro meer te besteden. Het is interessant of we dan andere keuzes gaan maken en, zo ja, welke. Deze fiets komt overigens op minder dan 4000 euro. Dat is niet weinig, maar veel minder dan de bedragen waarmee we de afgelopen jaren extra aflosten.

      Verwijderen
  11. Heel lang geleden kochten wij onze fietsen bij Joco te Amsterdam, werden daar gebouwd, mijn vrouw heeft altijd op haar donker rode Rudge gereden, en in onze Staphorst tijd reden onze kinderen op Union fietsen, van die stalen rossen, en nu is fietsen hier in Frankrijk levens gevaarlijk geen fietspaden, smalle slecht onderhouden wegen, de Solex hulpmotor fietsen staan overal in de schuur want de berijders zijn heen gegaan, echte karakteristieke auto's staan ook in de schuur, als je dorst hebt onderweg, vind je alle autenthieke France café's gesloten, roken is voornij en de belasting te hoog, en wie drinkt er nog, allemaal heel slecht gewoon lekker veel werken voor niets, veel belasting betalen, en niet te oud worden, maar dit lukt de overheid nog niet echt, de overheids dienaren krijgen gratis botox en nieuwe organen, het hersens volume wordt verminderd meer robot like, kijk naar mevrouw de President, de vacantie is voorbij en men bezint zich hoe hun vengeance te nemen, uiteindelijk 1000 citoyen lichamelijk verminkt, en velen langdurig beschadigt, geen excuse, nu grote mond of gewoon om dat ze het leuk vinden ga je 48 uur de cel in, zonder excuse, ja heeft niets met prettig lev te maken maar het hoord er wel bij, helaas groet en prettige dag verder !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 40% haalt het pensioen niet, is het niet verstandiger ondanks misschien te veel schulden te zijn aangegaan om toch maar te leven zolang dit kan, lichamelijk etc., maak er geen hype van, één vogel in de hand is beter als 10 in de lucht, ook veranderd de wereld snel, verre reizen pppffttt, je mag blij zijn als je ongehavend thuis komt, wij gingen vroeger op vacantie naar Bergen klein huisje vlak bij zee, wat een rust soms kopje koffie of iets anders in het huis met de palen
    rustig en voornaam genietend van het leven, heb die rust nooit meer kunnen vinden, ga misschien wat houten huisjes zetten hier in ons bos, voor vrienden en kennisen, ons vacantie huis bij Hossegoor verkocht te druk, en kregen een gekke prijs geboden, nu onze Deense kotter zeilscheepje verkopen, die in de Middenlandse zee dobbert, beetje minder zorgen, niet financieel maar gewoon we zijn nu beide 83 jaar jong, maar toch ondanks onze inspanningen, de slijtage is en blijft,
    groet - saluté - peace men !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @gerhard: die leegte en doelloosheid lijkt me niet ideaal. Wat ik je adviseer is snel op zoek te gaan naar een vakantiehuis (Duitsland ?) En daarvoor een nieuwe hypotheek af te sluiten. Geen leegte en doelloosheid meer, je kunt gewoon doorgaan met aflossen, en erover doorschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom in Gods naam Duitsland, zou wel het laatste land zijn waar ik mijn vacantie door zou willen brengen, bent U WWII al vergeten !

      Verwijderen
    2. Houd eens op met dat gemekker over de Tweede Wereldoorlog. De huidige Duitsers kunnen daar niets aan doen en hebben er geen schuld aan gehad. De Duitsers die ik ken zijn aardige en vriendelijke mensen. Dit in tegenstelling tot sommige verzuurde Hollanders.

      Verwijderen
    3. U zou er goed aan doen eens een kleine histories onderzoek telezen over de volksaard van diverse volkeren, u zult versteld staan, maar goed sommige Nederlanders zijn verdomd hardleers, woon al 45 jaar niet meer in Nederland, en ben ook niet verzuurd, maar heb wel leren nadenken, en bij bepaalde gevolgtrekking niet weg te kijken !

      Verwijderen
  14. Ga eerst maar eens even met je vrouw overleggen voordat je zo'n grote uitgave doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Min fiets?
    Een gazelle, destijds gekocht van een mooi bedrag wat ik ( en al mijn neven en nichten) cadeau kregen van twee vrijgezelle tantes ( die liever met warme hand gaven).
    Nu inmiddels 29 jaar geleden.
    Een tijdje terug zette ik mijn fiets weg naast een dame die een praatje maakte...dat ze haar oude fiets maar gepakt had..
    Dat bleek dezelfde als de mijne...laat ik nou mijn fiets nog steeds als een mooie, goeie fiets zien.
    En behalve wat simpele reparaties, nooit iets mee gehad.
    Ik fiets er nog steeds met veel plezier op!
    groetjes, Franca.
    ps heb onze hypotheek al heel lang afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi Franca, goed for you, rij ze, groet uit Frankrijk waar ik nog steeds fiets op mijn Union fiets ooit gekocht toen ik in Staphorst woonde, in 1970 of daarom bij, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je kan ook je kinderen financieel op weg helpen als je echt niet weet wat je met je geld moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die wonen nog thuis, dus dat doe ik al. Maar daar zitten wel grenzen aan.

      Verwijderen
  18. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen