Zoeken

woensdag 14 november 2018

Hoe kun je nu écht stoppen met werken op je 55ste?

Vorige week was ik te zien in RTL-Nieuws als iemand die al op zijn 55ste is gestopt met werken en de vrijgekomen vrije tijd vooral benut om lekker vaak naar de bioscoop te gaan. Het was een kort item dat daardoor het karakter had van een samenvatting van een samenvatting. Zelf zou ik er ook niet in slagen om de 500 pagina's van Het plakbandpensioen en Leven van de lucht in 90 seconden samen te vatten. Tegelijk verbaast het me dat sommige mensen nu denken dat ik elke dag drie films zie en op basis van dit ene filmpje menen te moeten concluderen dat ik vast en zeker geen studerende kinderen heb en een vervelende vrouw.


Hoewel het me door iedereen nadrukkelijk werd afgeraden, heb ik alle reacties op dit filmpje op YouTube aandachtig zitten lezen. Veel mensen bleken te vallen over het feit dat ik brood meeneem naar de bioscoop als ik van plan ben om drie films op een dag te zien (en dan weten ze nog niet eens dat ik op donderdag wel eens zes films achter elkaar heb gezien). Waarschijnlijk associëren ze het met zaterdagavond en met popcorn op schoot en stellen ze zich voor dat ik in de stoel ernaast zuinigjes in mijn boterham met kaas zit te happen.

In werkelijkheid neem ik alleen brood mee omdat ik met al die films al snel een dag zoet ben en ik tussendoor natuurlijk ook nog iets moet eten wil ik nog langere tijd van mijn vroegpensioen kunnen genieten. Grote vraag is hoe ik dat anders zou moeten doen. Voor 6 euro een sandwich scoren bij Subway? Ben ik dan goed bezig of ben ik alleen maar zo snel door mijn geld heen dat ik alsnog zou moeten gaan werken? Dat ik mijn eigen brood meeneem, sluit ook niet uit dat ik regelmatig met een espresso of een muntthee in de foyer zit van diezelfde bios.



De eerste vraag die de verslaggever me stelde, was hoe ik mijn dagen zoal doorkom. Ik vertelde naar waarheid dat ik diezelfde ochtend vrijwilligerswerk had gedaan en dat ik verder graag boeken lees, veel op de fiets zit, bij vrienden of oud-collega's langs ga, in de tuin bezig ben, muziek draai, wandel of - sinds kort - naar Netflix kijk. Je kunt mij dus filmen op een dag dat ik twee of drie films achter elkaar zie, maar dat dat betekent niet dat ik elke dag in de bioscoop zit.

Het grappige is echter dat al die reaguurders zich blindstaren op mijn vrijetijdsbesteding zonder zich af te vragen wat ze zélf allemaal zouden doen als ze de beschikking hadden over zoveel vrije tijd. Dat is natuurlijk een beetje kortzichtig, net als de vaststelling dat ik mijn hele leven op een houtje heb gebeten om een paar jaar extra van mijn pensioen te kunnen genieten. In werkelijkheid hebben we slechts enkele jaren superzuinig geleefd en kunnen we de broekriem nu weer laten vieren. Wie alles heeft afgelost hoeft immers nooit meer iets af te lossen.


Grootste angst bij mensen schijnt te zijn om zuinig te leven en vervolgens op je vijftigste je laatste adem uit te blazen. Dat argument heb ik heel vaak gehoord, want niemand wil dood neervallen op de drempel van zijn zojuist afgeloste huis. Die afweging moet iedereen dus maar zelf maken, al kan het geen kwaad om te bedenken dat ik vanaf mijn 55ste tot mijn echte AOW-datum over precies net zoveel vrije tijd beschik als iemand die op zijn 68ste afzwaait en zich netjes aan de statistieken houdt qua levensverwachting. Haal ik dat óók, dan heb ik precies twee keer zo lang van mijn pensioen genoten.

Even onzinnig is de aanname dat ik geen (studerende) kinderen zou hebben, een vervelende vrouw of een heel hoog inkomen. Ook is het wel erg simpel om iedereen die boven de vijftig is een babyboomer te noemen, want als het alleen een kwestie van leeftijd was dan zouden al mijn klasgenoten en oud-collega's nu ook gestopt moeten zijn met werken. Volgens mij heeft het meer met perceptie te maken en met verstandig omgaan met geld. Zaterdag las ik bijvoorbeeld nog in het AD het verhaal van een ouder echtpaar dat meer dan 3500 euro netto p/m te besteden heeft en zegt 'het niet breed te hebben'.


De grappigste - en misschien wel meest veelzeggende - reactie is die van die persoon die beweerde dat ik maar raar van mijn fiets afstap. Nu ben je als mens natuurlijk niet helemaal toerekeningsvatbaar als je voor het oog van de camera opeens een toneelstukje aan het opvoeren bent (want ik had mijn fiets allang op slot gezet en ergens anders gestald), maar toch bekeek ik het filmpje voor de lol nóg een keer om te zien wat hij nou precies bedoelde met zijn opmerking.

Ik verplaats me al jaren op een veertig jaar oude damesfiets en zag nu dat ik inmiddels ook afstap als een vrouw. Dat gebeurt vanzelf wanneer je je aanpast aan de omstandigheden en gebruik maakt van de voordelen die dat biedt. Je kunt natuurlijk op- en afstappen alsof er een stang op die fiets zit, om stoer te lijken of omdat je dat zo gewend bent of altijd zo hebt gedaan, maar sinds 2008 staat ons leven juist in het teken van improviseren, balanceren, aanpassen, inpassen en oppassen. Dan maakt het al snel niets meer uit welke indruk je daarmee op anderen maakt.

16 opmerkingen:

  1. Die reacties op YouTube. Een enkele is wat realistischer. Die man die met vastgoed op 47 jaar wil stoppen met werken.

    Ik merk het ook in het huidige bestuur van de watersportvereniging. Drie met een betalingsregeling. Het kost mij zitvlees achter de pc, van mensen die niet snappen hoe je met financiën om moet gaan. Een boot is geen eerste levensbehoefte.

    Ik heb vermoedelijk het laagste inkomen, maar het financieel inzicht is aanwezig. Ik geniet van alle restaurantjes langs het water. Voldoende aanwezig in midden Delfland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk heb ik je nog nooit gehoord over je vrijwilligerswerk. Wat doe je eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik heb daar nog weinig tot niks over gezegd of geschreven (behalve twee columns in het RD). Sinds medio juli maak ik elke week een fietstocht op een tandem met een visueel gehandicapte man uit Rotterdam.

      Verwijderen
  3. Ach, mensen vinden altijd wat... Na een interview kan ik ook m'n borst nat maken... Mensen denken online werkelijk dat ze al-les mogen vinden en kunnen soms zo naar uit de hoek komen.
    Op een FB-groep kwam het filmpje voorbij en heb ik het boek Hypotheekvrij even aangeraden. Laatst ook al een keer op m'n blog en zeker 4 mensen hebben het gekocht, hoe leuk is dat :)... Ach, iemand die iets verder kijkt dan z'n neus lang is, ziet vast de leuke kanten van zoiets als eerder met pensioen...
    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leven en laten leven. Het aflossen van de hypotheek gaat hier met vallen en opstaan. Sinds afgelopen maand ben ik er weer serieus mee bezig. We halen de broekriem niet zo strak aan als jullie doen, maar ben er stellig van overtuigd dat wij er ook gaan komen. Ik ben nu vooral in huis op zoek naar dingen die ik in ruil voor geld eigenlijk best wel kwijt wil. En ga nu uit van t principe elke euro is er een. En elk ding wat ik uit huis doe is iets waar ik niet meer voor hoef te zorgen...:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Minder kopen is trouwens veel effectiever, maar ik neem aan dat je daar ook mee bezig bent...

      Verwijderen
    2. Ja merk dat de behoefte steeds minder wordt. Gisteren met mijn dochter naar de winkel geweest om de sint cadeautjes te halen zodat ze met de surprise aan de slag kan. Je weet wel die winkel waar je voor een waxinelichtje heengaat en als je niet oppast er met volle kar uitkomt. Nou gisteren alle paden doorgelopen en niks geen behoefte gevoeld om iets mee te nemen.../

      Verwijderen
  5. Nare reacties zijn ook vaak een teken van afgunst. In hun hart denken ze misschien wel waarom lukt het hem wel en mij niet? Niet teveel van aantrekken en rustig doorleven zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werd ook gewezen op het filmpje en heb hem zelfs in één van mijn blogs genoemd. Ik vond het juist een schoolvoorbeeld van de mogelijkheden die je hebt. Wees creatief en dan kan je zoveel meer doen met hetzelfde geld.
    Daarbij vind ik deze blog een goede aanvulling erop. Er is nog zoveel meer dan die 90 seconden! Kortom, leuk filmpje, maar leuk om ook jouw kant van het verhaal nog eens extra te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Afgunst is een nare eigenschap...Ik bewonder je alleen maar, je hebt groot gelijk zoals je nu leeft! Velen zullen met je willen ruilen, ook al zullen ze het mss niet zo hardop zeggen. Geniet! Met een hoofdletter en dat doe je!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Volgens mij heeft het meer met perceptie te maken en met verstandig omgaan met geld. "

    Juist, daar sla je de spijker op zijn kop. Gewoon een beetje wat verder nadenken over je levenswijze en je geld. Dan heb je er later (en nu) veel profijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We (partner en ik) sinds 2 jaar met pensioen en het bevalt me prima, we genieten ervan (we zijn allebei bijna 69).
    We hebben altijd samen gewerkt in ons atelier en dat beviel ook prima, we genoten ervan en als artrose geen spaak in het wiel had gestoken werkten we nog samen. Niet om het geld ( dan hadden we wel 10 jaar eerder kunnen stoppen) maar om het plezier, de arbeidsvreugde!!
    Daarnaast reisden we, bezochten musea en tentoonstellingen, trokken op met de kinderen en kleinkinderen en deden zelfs vrijwilligerswerk 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja weet je, ik lees al een tijdje alle reacties en in principe is alles goed wat je doet, als je er maar zelf of samen achter staat.Of iemand met een zelf gesmeerd broodje naar de bios gaat is niet relevant, hij kan en gaat naar de bios en wat hij consumeert is aan hem zelf. Uiteindelijk gaat
    het erom dat je dus kennelijk naar jouw maatstaven met vervroegd pensioen kan en hoe je dat invult of hoeveel geld je dan dagelijks waaraan uitgeeft is per persoon verschillend. Of je dan alsnog veel geld uitgeeft aan spullen of reizen bepaal je zelf en als je je kind wil helpen een huis te kopen is ook top! hoe iemand die het kan zijn vrije tijd besteed is niet relevant te beschrijven want dat is voor iedereen anders en geldt niet als maatstaf voor een ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al die negatieve reacties, verbazingwekkend is het niet. Wij zijn juist door jouw boeken heel erg geïnspireerd geraakt. En ja wij krijgen ook regelmatig negatieve reacties. Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst weer met de tent op vakantie geweest, zoals wij 25 jaar geleden ook deden. Het geld wat we uitspaarden zit nu in onze hypotheek. Ook hebben wij onze uitgaven onder de loep genomen en ja ook daar kon nog wel heel wat af. Alles wat wij niet uitgeven gaat in de hypotheek. Wij leven nu een stuk eenvoudiger dan een aantal jaar geleden. Wij hebben vorige maand definitief besloten dat mijn man met 60 jaar stopt met werken (die keuze heeft hij nog bij zijn werkgever). En ja dat kost geld maar wat een heerlijke vrijheid krijgt hij er voor terug. Over 11 jaar is het zover dus in die tussentijd lossen wij alles wat kan af op de hypotheek. Wij hadden zoiets van wat jouw is gelukt zou toch voor ons ook moeten kunnen en zoals het nu lijkt kan het. Je bent voor ons een voorbeeld hoe het ook kan. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen