Zoeken

maandag 9 mei 2016

De zelfrijdende auto rijdt... nog langzamer dan ik

Ook als het om autorijden gaat, blijk ik een trendsetter te zijn. Volgens een artikel in NRC Weekend laat de zelfsturende auto ons binnenkort namelijk kennismaken met wat nu al het nieuwe nieuwe rijden wordt genoemd: behoedzaam inhalen, geduldig achter een vrachtwagen blijven rijden op de snelweg en bij een rood stoplicht de auto rustig laten uitrollen in plaats van bruusk te remmen. Kortom: de nieuwe generatie auto's rijdt als een aflosgoeroe in een Alto.

De grap is natuurlijk dat niemand nog weet wat er precies gaat gebeuren wanneer de computer definitief het stuur van ons overneemt. Er wacht ons een revolutie - niet alleen op dit gebied trouwens - maar naar de uitkomst van dit experiment moeten we raden. Gaat de zelfsturende auto de automobilist bijvoorbeeld definitief vervangen of blijven beide vervoermiddelen straks gewoon náást elkaar bestaan, net zoals er nu al auto's die zijn op stroom rijden en op fossiele brandstof? Interessant is ook hoe die overgangsfase gestalte gaat krijgen, want straks rijden er opeens voorbeeldig rijdende robotauto's op de weg naast schuimbekkende snelheidsduivels.

Één ding is zeker: de robot is de betere automobilist. We zullen het best gaan meemaken dat de zelfsturende auto iemand doodrijdt, en we zullen dat feit op de een of andere manier moeten zien te accepteren, maar over de hele linie genomen kan het aantal verkeersslachtoffer alleen maar dalen. De computer kan een verkeerder inschatting maken en de techniek kan falen, maar een robot is nou eenmaal nooit moe, boos, geïrriteerd, gehaast of even afgeleid. Het leuke is juist dat de mens straks gewoon door kan gaan met whatsappen terwijl de auto zijn eigen weg gaat.

Toen ik onlangs een column schreef over de toename van het aantal verkeersdoden en me kritisch uitliet over de maximumsnelheid van 130 km/u, kreeg ik een keurige e-mail waarin werd verwezen naar een onderzoek waaruit bleek dat de verhoogde maximumsnelheid had geleid tot tijdwinst en dus tot meer welvaart. Daar kan ik niet zo veel mee, net zoals het "verlies" dat al die verspilde uren in de file oplevert ook tamelijk virtueel en ongrijpbaar is. Je kunt het misschien wel uitrekenen, maar het maakt voor de gemiddelde burger niet veel uit. Wat je wél kunt zien is dat al dat harde rijden ons juist nog gehaaster en geïrriteerder maakt.

Wat dat betreft staat ons dus inderdaad een revolutie te wachten, want de zelfsturende auto rijdt voorbeeldig. De industrie neemt het zekere voor het onzekere en daar hoort een behoedzame, defensieve rijstijl bij. Bovendien moet je koffie natuurlijk niet uit je beker klotsen als jij achterin je zelfsturende auto rustig een boek zit te lezen of notulen aan het doornemen bent. Om die reden rijdt de zelfsturende auto niet alleen als een vroeggepensioneerde, maar ook als een ervaren privéchauffeur. Een sportieve rijstijl is misschien leuk als je zelf achter het stuur zit, maar niet als je lekker rustig een filmpje wil kijken of iets belangrijks moet onderstrepen.

Misschien begint het echte ontstressen dus pas echt als we het stuur uit handen geven. Volgens Werner Huber van BMW wordt dat een oefening in geduld en in loslaten, waarmee we meteen twee vliegen in één klap slaan. Je mist de kick van een ronkende uitlaat, rokende banden en een wee gevoel in je maag wanneer je in vier tellen op de honderd zit, maar het scheelt al snel honderden verkeersdoden per jaar en zou er zo maar voor kunnen zorgen dat we straks écht zonder hartklachten de honderd halen