Zoeken

woensdag 18 september 2019

Overbevolking kun je helaas niet nameten en ook niet uitrekenen

In reactie op mijn vorige blog kreeg ik het verzoek om het onderwerp 'overbevolking' te benaderen vanuit wetenschappelijke hoek en niet als voormalig journalist van een luchtig mannenblad. Dat zou ik graag doen, maar dat is onmogelijk. Wie mijn boek Hypotheekvrij! leest, herkent daarin de vlotte pen van de journalist, de maatschappelijke blik van de politicoloog en de spanningsopbouw van de thrillerauteur. Alles wat je doet, gaat deel uitmaken van je identiteit en je kijk op de wereld. Zo vind ik Nederland bijvoorbeeld veel te vol, omdat er sinds mijn geboorte nog eens 6 miljoen mensen zijn bijgekomen.


Tussen mijn 26ste en mijn 52ste heb ik gewerkt bij een middelgrote uitgeverij, voor het grootste deel in loondienst. Je kunt dus met recht zeggen dat ik mijn hele werkzame leven voor hetzelfde tijdschrift heb gewerkt, al veranderde het regelmatig van koers en was het aan het einde van de rit geen weekblad meer maar een maandblad. Die jaren hebben mij gevormd, soms op manieren die ik pas later doorkreeg. Omdat het ook mijn kijk op de wereld heeft veranderd, zal ik dat nog wat verder uitdiepen voordat we het in een volgend blog over het eigenlijke onderwerp gaan hebben.

Bij Aktueel (later Aktueel Sportief en AktueelMAN) werkten slimme, eigenwijze en creatieve mensen waarvan de helft op de universiteit had gezeten. Links en rechts liepen op de redactie dwars door elkaar en waren van ondergeschikt belang: het ging nooit om ideologie maar altijd om goede ideeën. Taboes waren er ook niet, zodat je je straffeloos kon laten leiden door je nieuwsgierigheid, je achterdocht en je onderbuik. Toegegeven: dat klinkt niet erg wetenschappelijk, maar het werkte wel en leidde tot tal van inzichten.


Zo interviewde ik Pim Fortuyn al in 1998, toen de wereld hem alleen nog maar kende als columnist van Elsevier en als schrijver. Als ik de bijbehorende foto zie en de tekst nog eens nalees, overvalt me een diep gevoel van droefheid en zinloosheid. Fortuyn kaartte serieuze problemen aan, maar signaleerde 21 (!) jaar geleden al dat je dan meteen wordt weggezet als 'racist' en als 'vreemdelingenhater'. Net zoals ik zelf graag een nuchtere discussie zou willen voeren over het onderwerp overbevolking, zo wenste hij een 'zakelijk debat' over de islam.

Daarna heb ik hem nooit meer ontmoet of gesproken, al kruisten onze paden elkaar een jaar later nog eens op een totaal onverwachte wijze. Zo publiceerde ik op 21 april 1999 een opiniestuk in de Haagsche Courant waarin ik voorspel dat we in de toekomst meer etnische spanningen zullen zien in West-Europa. Precies een dag later schreef Pim Fortuyn in Elsevier een column met exact dezelfde strekking. Als ik mijn bijdrage een dag later had ingeleverd, had men mij zelfs van plagiaat kunnen beschuldigen.


Waarom is dit van belang? Bijvoorbeeld om aan te geven dat er geen verschil is tussen de journalist Gerhard Hormann en de politicoloog. Ik zie soms maatschappelijke ontwikkelingen en ik zie ze ook meteen heel levendig voor me omdat ik nou eenmaal romanschrijver ben. Als ik mijn bijdrage over de lessen van Kosovo na twintig jaar nog eens teruglees (of de column van Pim Fortuyn), dan stuit ik op een huiveringwekkend gelijk en een nog huiveringwekkender toekomstbeeld. Fortuyn noemt al het getal van 17 miljoen inwoners in 2015, terwijl het er toen nog 'maar' 15 miljoen waren.

Ook belangrijk om te beseffen is dat de redactie van Aktueel - misschien wel als enige nieuwsredactie van Nederland - totaal niet verrast was door de Fortuynrevolte van een paar jaar later. We wisten wat er leefde op straat, keken niet de andere kant uit, durfden bepaalde onderwerpen te benoemen en draaiden niet om de hete brei heen. Wat we toen echter niet hadden kunnen voorzien, is dat de politieke correctheid en de publieke kramp de daarop volgende decennia alleen nog maar groter zouden worden, waardoor een nuchtere discussie helemaal niet meer tot de mogelijkheden behoort.


                                                                                    (wordt vervolgd)




17 opmerkingen:

  1. Absoluut, het probleem groeid alleen maar, waar is het wachten op?, van mijn Nederlandse familie hoor ik alleen maar verhalen over alles en nog wat, maar de echte problemen roerd men niet aan, is men bang om conclusies te trekken, nou we zien het wel gebeuren, groet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Je bent de eerste die dit in een blog durft te benoemen. Of überhaupt zo denkt. De politiek kijkt graag alleen maar weg van de vele problemen in dit land en een groot deel van de bevolking doet precies hetzelfde. En zo blijven we dus maar aanmodderen en doorploeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Zo vind ik Nederland bijvoorbeeld veel te vol, omdat er sinds mijn geboorte nog eens 6 miljoen mensen zijn bijgekomen" Vind je NL ook te vol als je vanuit je tuin achter je vrijstaande huis kilometers vrijuit kunt kijken over een natuurgebied en dat op 30 min fietsen van je geliefde Rotterdam ("Manhattan aan de Maas")? Of vind je jezelf dan bevoorrecht? Of ben je misschien diep in je hart bang dat iemand toch op het onzalige idee komt om die polder achter je tuin vol te bouwen met een nieuwbouwwijk? Als je hardop zegt dat NL te vol is dan impliceert dat dat er mensen UIT moeten (het is immer TE vol)en dat vind ik een hele gevaarlijke gedachte. Tenzij je de (m.i. enige juiste) conclusie trekt door zelf te emigreren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, standaard reactie van links. Drogredeneringen en meteen gaan demoniseren, en daarna volgt geweld. Hele enge mensen zijn dat.

      Verwijderen
    2. Misschien is het helemaal niet te vol. Immers de vergunningen om tot 2030 laag te vliegen nabij Lelystad zijn al gegeven.
      Ik ben dol gelukkig met het stikstofbesluit.
      De idioterie om hout te verstoken voor energie, terwijl de TU in Delft de oplossing heeft om met behulp van getijden eeuwenlang ons van energie te voorzien.
      Nee, dan de subsidie en land slurpende windmolen- en zonnepaneel terreinen.

      Als mensen boven op elkaar wonen geeft dat al frictie, laat staan als je verschillende culturen bij elkaar zet. Zeker de eisende islamitische cultuur.

      Verwijderen
    3. Er moeten dingen gaan veranderen, dat is duidelijk. Zie hiervoor https://www.overshootday.org/.

      Toch komen de antwoorden niet van universiteiten en andere kamergeleerden. Ondernemers die geweerd werden van de klimaattafels hadden vaak de beste en goedkoopste oplossingen.

      Verder is Nederland overvol aan het raken. Dat is zichtbaar voor iedereen. Bouwprojecten, overbelasting van het sociale systeem filevorming en uitputting van het gas zijn daar maar een paar voorbeelden van.

      Het enkel geloven dat de genomen huidige maatregelen iets oplossen is naïef. We moeten van het plastic af, we moeten van de vervuiling af en vooral van de overbevolking.

      Verwijderen
  4. Ik was gisteren in Rotterdam om de expositie van Ed van der Elsken in het Nederlands Fotomuseum te zien (fantastische expositie trouwens, mooi beeld van de 70'er jaren). Er lag daar het grootste cruiseschip dat ik ooit heb gezien. Op diezelfde plek vertrokken ooit duizenden landgenoten naar Noord Amerika om een beter bestaan op te bouwen. Nu komen er massa's toeristen naar Rotterdam om deze mooie stad met zijn bijzondere architectuur te bewonderen. Onze steden zijn (weer) mooi, de Randstad is welvarend en aantrekkelijk en oefent een enorme aantrekkingskracht uit op mensen uit binnen- en buitenland om er te werken en te wonen. Maar door gebrek aan politieke moed en daadkracht is dat wonen een nijpend probleem geworden. Er is in de Randstad behoefte aan een nieuwe stad ter grootte van Zoetermeer of Almere. De Rijksoverheid geeft niet thuis en laat het aan de markt over, gemeenten doen hun best maar lopen tegen de grenzen van hun mogelijkheden. En ondertussen gebeurt er weinig. Als ik door de Randstad loop, fiets of trein (vanuit de auto zie je niets) dan zie ik voldoende plekken voor een mooie nieuwe stad. Waarom bijvoorbeeld niet die foeilelijke kassen in het Westland verhuizen naar de Flevopolders en daar een mooie stad bouwen a la Houten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of anders de Hoekse Waard volbouwen? (de helft is ook genoeg). Ik ben daar in 2 dagen doorheen gewandeld tijdens de bietencampagne. Een grootschalig landbouwgebied net ten zuiden van de Drechtsteden. Net echt fraai vond ik, op een paar slaperige dorpen/stadjes na. Prima lokatie voor een fraaiere variant van Spijkeniss zou ik zeggen. Wat mij trouwens opvalt in de regio Rijnmond is dat de grens tussen progressieve stedelijke moed en optimisme en conservatieve behoudzucht en angst voor verandering precies samenvalt met de grenzen van de Bible Belt, die Rotterdam vrijwel omsluit. En die grens loopt volgens mij precies door de tuin van Gerhard :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Zo vind ik Nederland bijvoorbeeld veel te vol, omdat er sinds mijn geboorte nog eens 6 miljoen mensen zijn bijgekomen". Als je deze zin 3 keer leest moet je vanzelf lachen om de absurditeit van deze bewering. Alsof jouw geboorte een mijlpaal is voor het bevolkingsvraagstuk van dit land. Ik denk ook niet dat jouw eerste woorden als peuter waren: "er mogen er maar x miljoen bijkomen ander wordt het te vol! Misschien dat je je zorgen begon te maken toen het rapport van de Club van Rome uitkwam (al hun voorspellingen zijn NIET uitgekomen), maar ik denk het niet want toen was je 12 en vermoedelijk met andere dingen bezig. Dus ik vraag me af wanneer dat gevoel van "ik vind het nu te vol!" opkwam? Was dat toen je elke dag een uur in de file stond? Kwam je die 6 miljoen mensen elke dag tegen op de A4?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behalve drogredeneringen, heb je ook nog wat inhoudelijks te melden? Feit is inderdaad dat Nederland te vol aan het worden is en dat de gehele wereld met overbevolking te maken heeft.

      Verwijderen
  7. Lees bv de artikelenreeks in Trouw van vorig jaar over bevolking en migratie, te beginnen met deze:
    https://www.trouw.nl/nieuws/er-komen-steeds-meer-mensen-op-aarde-denken-we-maar-nu-de-feiten~b5139e66/
    En probeer je "gevoel" daarna een beetje te objectiveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even een ander onderwerp: alle financiele bloggers hebben al een analyse van het belastingplan 2022 gemaakt, maar ik mis jouw bijdrage. Spaarders gaan erop vooruit (dwz ze betalen minder belasting maar maken ook geen rendement) en beleggers en bezitters van een 2e huis ("huisjesmelkers") gaan er fors op achteruit. Ik neem aan dat je wel een berekening hebt gemaakt van wat dit voor jou persoonlijk gaat betekenen, nu je bijna in het bezit bent van twee hypotheekvrije woningen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt volkomen gelijk. Nederland en de wereld begint vol te raken en dat kan niet zo langer doorgaan. De vervuiling, overconsumptie en overbevolking kan de aarde op enig moment niet meer aan. Google maar eens op 'Earth Overshoot day'.

    Daarnaast staat een massale immigratie vanuit Afrika ons te wachten, 800 personen komen maandelijks Nederland binnen, hebben niets te bieden voor de arbeidsmarkt en gaan niet weg. Het sociale stelsel kraakt aan alle kanten (grote problemen bij het UWV en de Belastingdienst) en binnenkort verdwijnen de pensioenen (na fikse dalingen, dan mis je het minder als het weggaat) naar Europa.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De wereldwijde “birth-rate” ligt momenteel op ca 2,36. Dit is gevaarlijk dicht bij de 2,1 die noodzakelijk is om de bevolking “op peil" te houden. In de Westerse wereld ligt de BR al jaren onder de 2, met name in Zuid-Europa, waar per saldo de bevolking krimpt. In de nabije toekomst is onderbevolking waarschijnlijker dan overbevolking.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen