Zoeken

maandag 31 oktober 2016

Die AOW-leeftijd van 68 jaar komt niet als een verrassing

Veel lezers van de Volkskrant zullen zich vanmorgen in hun koffie hebben verslikt, toen ze op de voorpagina lazen dat de pensioengerechtigde leeftijd met nog eens drie maanden wordt verhoogd. Lezers van Het plakbandpensioen hielden daar waarschijnlijk al rekening mee, want in alle rekenvoorbeelden ga ik (1961) uit van een AOW-leeftijd van 68. Voor de aardigheid heb ik zelfs al eens het geboortejaar van mijn jongste zoon ingevoerd, zodat hij bij voorbaat weet dat hij pas recht heeft op een staatspensioen als hij 71,5 jaar is of ouder. 


Geen idee hoeveel ophef dit bericht gaat veroorzaken, maar in zekere zin is het "oud nieuws". Wie de wetgeving rond de verhoging van de AOW-leeftijd aandachtig gevolgd had, wist al dat het niet zou ophouden bij 67 jaar. De pensioengerechtigde leeftijd is vanaf nu namelijk rechtstreeks gekoppeld aan de gemiddelde levensverwachting, dus zolang die op papier blijft stijgen gaat ook de AOW-leeftijd steeds verder omhoog. In mijn geval betekent het dat ik waarschijnlijk pas recht heb op een "basispensioen" (want zo heet het in de krant) als ik 67 jaar ben en 9 maanden. Voor het gemak ga ik bij al mijn berekeningen daarom uit van 68 jaar.

Dat deed ik dus al lang en breed voordat vanmorgen de krant op de mat plofte, met als gevolg dat ik niet schrok van het bericht. In mijn boek verbaas ik me er juist over dat zelfs bezoekers van de Pensioen3daagse niet goed op de hoogte bleken van alle verwikkelingen rondom dit onderwerp. Volgens mij kun je namelijk geen goede planning maken als je niet goed op de hoogte bent van alle plannen van de overheid. Het bericht uit de krant van vandaag zorgt er alleen maar voor dat ik nóg meer geniet van mijn zelfgefinancierde vroegpensioen, want op deze manier duurt mijn VUT bij voorbaat drie maanden langer.


Het echt belangrijke nieuws van de afgelopen week was volgens mij dan ook dat mensen niet goed weten op hoeveel geld ze na hun pensionering netto kunnen rekenen. In de praktijk blijkt dat ze veel meer op hun bankrekening gestort krijgen dan ze gedacht hadden en ook dan ze nodig hebben. Dat is natuurlijk een leuke meevaller, maar het is jammer - en onomkeerbaar - als je pas op dat moment bedenkt dat je best eerder had willen stoppen met werken als je dat rekensommetje wat eerder had gemaakt. Om die reden zeg ik altijd dat je nooit te jong bent om met pensioen te gaan.

Toevallig werd ik , terwijl ik dit blog aan het schrijven was, gebeld door het programma Een Vandaag met de vraag hoe het mogelijk is dat ik dertien jaar eerder ben gestopt terwijl de pensioengerechtigde leeftijd met nog eens drie maanden omhoog gaat. Als het goed is staat er over drie kwartier een verslaggever voor de deur en mag ik voor de camera nog eens uitleggen dat ik werk zie "als het verkopen van je vrije tijd in ruil voor geld" (en als je de vijftig bent gepasseerd ook nog eens als het verkopen van je gezondheid).


Heel vaak krijg ik te horen dat werken toch ook "leuk" is. Ja natuurlijk is het leuk en zinvol en bevredigend en misschien zelfs wel essentieel voor je geestelijke evenwicht en je geluk, zeker als je columns en boeken schrijft. Dat is allemaal waar. Maar als werken alleen maar leuk was en ook door iedereen zo werd ervaren, zou het bericht in de Volkskrant met gejuich zijn begroet in plaats van met luid gezucht en gepiep. Zelf begin ik het juist steeds leuker te vinden om niet te werken en geniet ik steeds meer van het leven. Vergeet ook niet dat ik al vier jaar niet meer in loondienst ben, dus op papier zou ik nu alweer 72 zijn als ik pas op mijn 68ste echt was gestopt met werken.

Of je eerder kunt stoppen met werken, hangt van heel veel factoren af. Belangrijk is dat je bereid bent je dromen en wensen bij te stellen (ik ga nooit meer ver op reis, maar maak wel elke vrijdag een soort wereldreis op mijn fiets) en kritisch te kijken naar je uitgaven. Wij leven tegenwoordig van de helft van ons oude gezinsinkomen en dat betekent dus automatisch ook dat je vanaf dat moment nog maar de helft van de tijd hoeft te werken. Wie minder uitgeeft kan vaak per direct met deeltijdpensioen en wie ZZP'er is hoeft daarvoor zelfs niet eens een moeilijk gesprek te voeren met zijn werkgever.

9 opmerkingen:

  1. De lijdzaamheid van mensen die zeggen 'ik kan pas met pensioen als ik 65 (of 67 of 68) ben, verbaast mij altijd. Vaak worden trouwens termen als pensioen en AOw door elkaar gehaald. Het hele idee dat de overheid dat voor jou bepaalt moet je volgens mij loslaten. Wat wil je zelf? En maak vanuit dat idee, die wens, een plan. Hoezo je kunt niet op je 55e met pensioen?! Als je dat wilt, dan moet je zorgen dat je dat voor elkaar krijgt. (wat niet wil zeggen trouwens dat het lukt, of dat het makkelijk is, maar het is iets anders dan de houding dat het niet kan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom denken mensen pas dat ze, geheel volgens de regels, een volledig pensioen moeten opbouwen en pas op hun 68e daarvan moeten gaan genieten? Simpel, omdat het ons decennia lang is ingeprent. Sinds WOII is de heersende opvatting geweest dat je na je pensioen minstens hetzelfde inkomen moet hebben als daarvoor. De waarom-vraag wordt daarbij -nog steeds- vaak niet gesteld. Daarom ervaren we een pensioenbreuk/gat als een enorm probleem. Daar komt het nog altijd dominante arbeidsethos nog eens bij. Kortom: werken tot je officiële pensioendatum. Daardoor is ook het beeld van de rijke bejaarde ontstaan: de blanke man die netjes al zijn pensioenjaren heeft volgemaakt, wiens pensioen werd gebaseerd op zijn eindloon en die nu op zondag de wegen onveilig maakt in een veel te grote dure auto, terwijl op de achtergrond zijn kinderen al bekvechten over de erfenis.
    Genoeg is genoeg. Als mijn kinderen niet meer studeren, mijn huis vrij is, en mijn ecologische voetafdruk sterk gematigd, heb ik nog maar de helft nodig. Dus waarom me nog langer uitsloven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg steeds meer het gevoel dat het tijd wordt voor het basisinkomen. Zijn we die discussie over wanneer je met pensioen mag gekoppeld aan AOW ook kwijt. Maak je eigen plan. Laat niet voor je plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede timing deze blog! Morgen ga ik met pensioen, 56 jaar en 9 maanden oud. En mijn AOW-leeftijd van 67 jaar en 9 maanden zit al jaren in mijn persoonlijk financieel plan. Dat betekent dat ik in 2027 een "AOW-gat" van minstens 9 maanden moet overbruggen. Mijn vrouw heeft een slapend pensioen dat nog uitgaat van AOW op 65-jarige leeftijd, dus zij heeft misschien wel een AOW-gat van 3 jaar. Allemaal al jaren bekend en afgedekt met een spaarreserve. Het grootste deel van mijn 30 dienstjaren heb ik pensioen opgebouwd onder een eindloonregeling en een pensioenleeftijd 62 jaar. Mijn pensioen is bruto ongeveer 50% van mijn voltijds salaris. Dat klinkt armoedig maar ik ben in 2014, toen de hypotheek was afgelost, al korter gaan werken en we hebben ons zonder veel problemen aangepast aan dit lagere inkomen. De overheid blijft maar zeuren dat 67 jaar de "pensioengerechtigde leeftijd" is, maar veel werknemers van 50 jaar en ouder hebben pensioen opgebouwd onder een veel gunstiger regeling en kunnen vaak eerder met pensioen dan ze denken. Ik raad vijftigers aan om hun pensioen eens goed door te (laten) rekenen, het is vaak meer dan je denkt. Vooral als je zo slim bent geweest om je hypotheek af te lossen en niet verslaafd bent aan grote nieuwe auto's en dure vakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We moeten juist blij zijn met het steeds verder verhogen van de aow leeftijd: "gepensioneerden gaan namelijk minder gezond leven. Ze worden minder actief en dikker. Door de leeftijd te verhogen, wordt de kans op dit gedrag kleiner.", aldus hoogleraar geriatrie Olde Rikkert. Dat is toch niet te geloven. Stoppen met werken lijkt me juist zo heerlijk, omdat ik dan lekker vaak kan hardlopen. Het zou fijn zijn als dit soort lieden (gelukkig werd dit niet door een politicus gezegd) mensen eens niet beschouwd als compleet debiel. Overigens wel apart dat ik door langer te werken niet dik word, want ik heb een kantoorbaan. Ik moet juist alle zeilen bij zetten om naast het hardlopen een beetje beweging te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat een gepensioneerde bouwvakker dikker wordt na zijn pensioen, maar ik ben al 4 kilo afgevallen sinds ik niet meer op kantoor werk. Minder zitten & auto rijden, geen junkfood meer uit de bedrijfskantine. Boodschappen doen op de fiets, huishoudelijk werk, het is allemaal veel gezonder dan acht uur achter je bureau zitten.

      Verwijderen
  6. Leuk om u in de uitzending te zien, wie weet worden velen wakker geschud en gaan sparen en hypotheek aflossen.
    Onze situatie is anders, toen ik AOW kreeg is mijn man veel minder gaan werken ( hij is jonger) maar nu al een paar jaar ziek en afgekeurd. Desalniettemin genieten we volop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De vraag is wel, met welk tempo de AOW-leeftijd opgetrokken blijft worden: als dat voor ieder jaar na 1954 jaar 3 maanden extra is, dan kom ik voor mezelf (1962) uit op 69 jaar (en 1961 is dan 68 jr 9 maanden).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben de keuze gemaakt om heel binnenkort te stoppen met werken. De filosofie is: we leven nú, hoeveel heb je later écht nodig?! Lopen we later tegen (financiële) grenzen aan, dan hebben we in ieder geval; geweldige jaren gehad!
    http://het-avontuur-van-hans-en-marleen,blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen