Zoeken

maandag 11 januari 2016

Mijn gele Panda is nooit een statement geweest

Sommige lezers van Hypotheekvrij! reageerden verrast op de mededeling dat ik mijn gele Fiat Panda de deur uit had gedaan. Door het succes van dat boek had hij blijkbaar een iconische status gekregen en eerder een plaatsje verdiend in het museum dan een enkele reis richting vergetelheid. Zelf vond ik het helemaal niet zo'n grote stap, zeker niet nu in hem heb vervangen door een nog kleinere en goedkopere auto.

Dat er mensen zijn die besloten hun hypotheek versneld te gaan aflossen na het lezen van Hypotheekvrij!, had ik kunnen voorzien. Wat ik niet verwachtte, was dat sommige lezers meteen naar de showroom zouden rennen om precies zo'n auto te kopen als ik. Voor mij was de keuze voor een Fiat Panda tamelijk willekeurig, want ik zocht alleen maar naar een kleine, goedkoper dieselauto. Dat hij géél was, had zelfs helemaal niets met persoonlijke voorkeuren te maken want ik wilde een gebruikte auto en dit was de enige die ze hadden.


Toen ik mijn Panda kocht, maakte ik jaarlijks heel veel kilometers en was een diesel een logische keuze. Tegenwoordig kom ik vaak dagen achter elkaar niet verder dan de brievenbus, terwijl ik nog steeds 200 euro per kwartaal aan wegenbelasting kwijt was. Voeg daarbij het feit dat ik vorig jaar 1000 euro kwijt was om hem door de APK te krijgen en je snapt niet waarom ik hem niet allang T.E.A.B. op Marktplaats had gezet. Toen de brandstofpomp ook nog diesel begon te lekken, was dat de druppel die de emmer deed overlopen.

Vorige week heb ik hem aan de dealer verkocht en morgen ga ik mijn "nieuwe" auto ophalen: een grijze Suzuki Alto uit 2005. Vandaag heb ik hem verzekerd voor een tientje per maand en aan wegenbelasting ben ik maandelijks straks niet meer dan twintig euro kwijt. Zelfs als hij de komende tijd dagen achtereen stof staat te vergaren, hoef ik dus niet wakker te liggen van de bijkomende kosten. Zolang ik niet definitief kies voor een autoloos bestaan - iets wat in het verschiet ligt - is dit de goedkoopste en meest rationele keuze.

Gek genoeg kreeg ik veel opmerkingen over de saaie kleur, alsof ik met mijn gele Panda toch nog een beetje hip was. Laat ik daarom nog maar een keer benadrukken dat die auto geen statement was en zelfs geen omgekeerd statussymbool, maar een praktische beslissing die door de tijd is ingehaald. Ik wil zo goedkoop mogelijk van A naar B, maar verder spelen geen factoren een rol behalve de goede reputatie die Japanse autobouwers hebben. Vergeet ook niet dat hij inmiddels al bijna twaalf jaar oud was en ik er al tien jaar in reed.

In Hypotheekvrij! breek ik een lans voor het versneld aflossen van je hypotheek, maar tegelijk spoor ik de lezer aan vooral zelf na te blijven denken en al zijn beslissingen af te stemmen op zijn eigen situatie, leeftijd, gezinsgrootte en toekomstplannen. Een Fiat Panda is een praktisch en goedkoop vervoermiddel, maar datzelfde geldt voor een Volkswagen UP!, een Daihatsu Cuore of een Kia Picanto. Het is wat mij betreft zelfs denkbaar dat je hard je best doet om hypotheekvrij te worden, terwijl je tegelijkertijd in een cabrio rijdt vanwege het heerlijk vrije gevoel.

Wij zijn als gekken gaan aflossen om onze aflossingsvrije gedeelte naar nul te krijgen, maar we hadden in plaats daarvan ook extra premie in kunnen leggen op onze spaarhypotheek tegen 6,9% rente. Nog slimmer was het geweest als we niet 20.000 euro hadden overgemaakt naar onze hypotheekverstrekker, maar voor dat bedrag aandelen hadden gekocht van diezelfde verzekeraar. Op die manier hadden we, na een paar jaar wachten, met een inleg van 20.000 euro maar liefst 60.000 euro kunnen aflossen...